Nog maar een jaar geleden verscheen de game Marvel’s Avengers. Dit spel beloofde een flink verhaal en co-op voor vier spelers. Helaas pakte de gameplay een stuk minder goed uit, met veel generieke vijanden voelde het zeker tegenover het MCU aan als een wat slecht uitgedacht concept. Toen Square Enix in juni Marvel’s Guardians of the Galaxy aankondigde, werd die dan ook met gemengde gevoelens ontvangen. De vraag is dus dan ook of dit spel net zo goed is als Spider-Man van Insomniac of meer de vergetelheid in raakt net als Marvel’s Avengers.
Laten we maar meteen met goed nieuws beginnen. Guardians of the Galaxy is stukken beter dan Avengers. Het haalt namelijk veel van het slechte weg en verandert het in een positieve manier. Zo zijn er een stuk minder bugs, zijn de werelden stukken diverser (gevarieerdere gameplay als resultaat) en voelt het compleet. Eidos Montreal heeft laten zien dat ze geleerd hebben.
Het Guardians of the Galaxy gevoel
Guardians of the Galaxy is altijd al een vreemde eend in de bijt geweest. Niet alleen doordat de teamleden een unieke mix zijn, maar ook door de humor en het gebruik van klassieke nummers. Nu zijn de meesten vooral de stemmen, het uiterlijk en de stijl van het MCU gewend, maar net als met alle andere Marvel spellen zul je dat uit je hoofd moeten zetten. De cast is namelijk een volledig nieuwe cast, maar weet ook exact het gevoel van de helden weer te geven. Star Lord is de eigenwijze leider met een liefde voor 80’s muziek, Drax een spierbundel zonder teveel inhoud, Rocket opvliegerig en Gamora slim. En Groot? Tja He is Groot.
Hoewel je alleen als Peter Quill/Star Lord speelt brengt het verhaal een blik in het leven van alle vier de leden. De dynamiek tussen Groot en Rocket in het bijzonder is echt om te genieten. Rocket haat alles en iedereen, maar zou zijn leven geven voor Groot. Gamora en Drax hebben dankzij Thanos ook een unieke band waar je steeds meer over te weten krijgt.
Wat Eidos ook enorm goed heeft gedaan is het doorbreken van gesprekken door de speler. Soms zal Peter namelijk even moeten ingrijpen voor het team uit elkaar valt en krijg je een keuze wat je wilt zeggen. Wanneer je je keuze maakt, wordt een zin ook niet zomaar onderbroken, maar vind het spel een goed moment om Peter zijn zegje te laten doen. Vaak worden in spellen gesprekken direct onderbroken na input van de speler, zelfs midden in een zin. Door dit niet te doen wordt de flow van het spel niet onnatuurlijk verbroken en geeft net dat beetje extra zorg.
Goed uitgewerkt verhaal
Waar Marvel’s Spider-Man net wat meer focus legt op de gameplay dan het verhaal is dat hier toch wat anders. Guardians of the Galaxy is een spel waar het verhaal centraal ligt. Je hebt geen open wereld en zult dan ook gemaakte paden moeten volgen, maar dat is totaal niet erg. Het verhaal wordt namelijk zo opgebouwd dat je terug wilt blijven komen. Van het vrijlaten van een mysterieus monster tot Lady Hellbender. Keer op keer worden er nieuwe interessante personages geïntroduceerd. Bovendien is de ervaring voor iedereen anders, want je kunt verschillende keuzes maken. Hoewel die vaak insignificant lijken verandert het verhaal wel degelijk op basis van keuzes die je maakt.
Daarnaast kun je door objecten te verzamelen nieuwe dialoog vrijspelen die dieper ingaan op de geschiedenis van de Guardians. Zo heb je Chitauri Handcuffs die een kijkje geven in Peter zijn tijd in een Chitauri gevangenis. Dit maakt het team echter en geeft je meer inzicht in waarom ze zijn zoals ze zijn.
Het mooiste van de story telling van Eidos is dat alle extra personages ook goed zijn uitgewerkt. Wat je vaak ziet in films en games is dat alle personages buiten de hoofdpersonages een wat oppervlakkige uitwerking hebben. Dat is hier niet het geval. Bekenden zoals Mantis hebben uitgewerkte persoonlijkheden gekregen waardoor je niet snel een verhaalstuk zult willen overslaan. Iets wat ik met vele andere games wel heb gehad.
Chaotisch, maar goede gameplay
Een ander aspect wat GotG goed doet is de gameplay. Soms zie je door de chaos tijdens gevechten even niet meer wat er gebeurd, maar over het algemeen past chaos juist bij het spel. Zoals eerder genoemd speel je namelijk alleen met Peter oftewel Star Lord. De andere Guardians die zijn wel altijd mee op pad, maar kun je niet volledig besturen, nee als echte leider zul je orders moeten geven. Elke Guardian heeft namelijk unieke vaardigheden die ze kunnen gebruiken om jouw leven makkelijker te maken. Of het nu het vastbinden is van een vijand of flinke schade toebrengen samen sta je sterk en dat is exact waar het om draait in een team.
Stukje bij beetje speel je meer vaardigheden voor jezelf, maar ook je teamgenoten vrij. Hierdoor heeft het spel een goede curve en word je niet volledig overdonderd door mogelijkheden. Zo kun je redelijk snel al upgrades krijgen als een charge shot en elemental guns. Naast dat het soms net wat te chaotisch kan worden is er eigenlijk maar één ding echt vervelend. Dat is het gebruik van Quick Time Events midden in gevechten. Hoewel het vaak zorgt voor gave scenes, haalt het enorm de flow uit het gevecht en dat is zonde voor een spel wat juist zo focust op een ander type gameplay.
Deze review is op basis van de PS5-versie. Marvel’s Guardians of the Galaxy is ook beschikbaar voor Switch (Cloud versie), Xbox One, Xbox Series S|X, PS4 en PC.