Home Reviews Game Review Until Dawn – klassieker komt opnieuw tot leven

[Review] Until Dawn – klassieker komt opnieuw tot leven

Het is negen jaar geleden dat Until Dawn oorspronkelijk verscheen. Nu heeft PlayStation de game naar de PlayStation 5 en pc gebracht. Naast grafische upgrades heeft het ook nieuwe gameplay elementen en wat verhaalaanpassingen. De laatste jaren heeft Sony flink wat games een opfrisbeurt gegeven, maar dit is toch wel de oudste game. Hoe die bevalt? Dat lees je hier.

Mysterie en spanning op Blackwood Mountain

In Until Dawn volg je een groep jongeren die verblijven op Blackwood Mountain. In de proloog ontdek je dat van de vriendengroep twee zussen verdwijnen. De politie kan de lichamen niet terugvinden en de verdwijning wordt nooit opgelost. De groep keert een jaar na de verdwijning terug naar de berg. Onder hen is de broer van de vermiste zussen. Naarmate de nacht op de berg vordert gebeuren er allemaal onverklaarbare en bovennatuurlijke dingen. Wat er gebeurd wordt stukje bij beetje duidelijker, maar niet zonder dat je eerst flink wat plottwists voorgeschoteld krijgt. Doordat je heel weinig informatie vergaart, blijft de game constant spannend en duurt het lang voor de puzzelstukjes op hun plek vallen.

Tijdens de 10 hoofdstukken speel je met alle acht personages, die elk hun eigen pad door de verblijfplaats en de omgeving banen. Het doel: overleven tot de ochtend. Ieder hoofdstuk brengt je dichter bij de overleving en iedere keuze telt. Hoe klein sommige beslissingen ook lijken het kan bepalen of er iemand blijft leven of dood gaat. Ieder individueel personage in de game kan het overleven of juist niet. Afhankelijk van jouw keuzes zullen dus tussen de nul en acht personen de zon weer kunnen zien opkomen. Het laat je als speler in elk geval erg goed nadenken. Want zelfs als je er eentje expres laat doodgaan kan dat het ook lastig maken voor een ander.

Nieuwe perspectieven en subtiele veranderingen

De gameplay in de remake is vergelijkbaar met het origineel, maar met enkele aanpassingen en toevoegingen. Naast grafische aanpassingen waar ik zo op terugkom zijn er ook elders aanpassingen gedaan. Allereerst is er een aanpassing gedaan met de kijkhoek. Op de PS4 volgde je de personages vanuit bepaalde kijkhoeken in de ruimte. Nu is er meer variatie toegevoegd waardoor je een dynamischer beeld krijgt van de game, de wereld en de gameplay. Dit verbetert de ervaring van de game zeker.

Qua gameplay en mechanics is de game verder nagenoeg hetzelfde. Er zijn een paar stukjes verhaal toegevoegd om het beter aan elkaar te breien. Verder zijn er nieuwe verzamelitems toegevoegd die meer achtergrondinformatie bieden over Blackwood Mountain. De introductie waarin je speelt als Beth en Hannah is uitgebreid, wat helpt om een emotionele band met deze personages op te bouwen. Ook de muziek en cinematografie zijn aangepast voor een intenser horror effect.

De laatste toevoeging zijn nieuwe scènes die lijken te duiden op meer verhalen voor deze franchise. Deze remake zou dus wel eens eens een start kunnen zijn voor verder gebruik van Until Dawn. Het zou een goede toevoeging zijnqua genre, maar hopelijk brengen eventuele volgende games wel nieuwigheden met zich mee zoals meer gameplay.

Grafische verbeteringen en technische gebreken

Natuurlijk zijn er ook grafische aanpassingen. Zo is de remake grafisch natuurlijk mooier dan het origineel, met scherpere details in de omgevingen en personages. Het is daarom jammer dat qua animaties er geen moeite is gedaan om die te verbeteren. Je merkt het enorm omdat de animaties niet goed passen met de extra details en erg houterig overkomen. Hierdoor voelt de game meer als een Director’s Cut dan echt een remake.