De gehypte Pokémon cloon is nu ook beschikbaar op de PlayStation 5. Het heeft een tijd een flinke hype gehad rondom de boosheid op Pokémon Sword & Shield, maar hoe houdt het spel zich eigenlijk staande in het monster-catching genre.
Pokémon krijgt al jaren kritiek dat het te makkelijk gemaakt zou worden en dat mensen verlangen naar de moeilijkheid van vroeger. Temtem brengt de moeilijkheid mee, maar een groot minpunt eraan is het eindeloze grinden om je beesten sterker te maken. Daar tegenover heb je wel weer de uitdaging om goed na te denken tijdens gevechten in plaats van maar je sterkste aanval te spammen.
Ik kan het niet helpen, maar hoewel ik redelijk wat tijd in het spel heb zitten vind ik niet dat de content heel uitgebreid is. Het lijkt allemaal enorm uitgebreid, maar het grootste gedeelte van de tijd zit ik toch wel te grinden voor experience. Hoewel het voor mijn gevoel dus niet enorm veel unieke content heeft, is het op één manier vele malen beter dan Pokémon. De online functies namelijk. Niet alleen werkt het online meer dan prima (afgezien dat je personagenaam geen cijfers kan hebben). Je kunt spelers van meerdere platformen tegenkomen en met ze praten, vechten of ruilen. De wereld voelt dus een stuk levendiger aan dan de Pokémon spellen.
Qua gameplay is het echter op veel vlakken hetzelfde. De monsters zijn anders, je vangt ze in kaarten in plaats van ballen en de muziek is minder indrukwekkend, maar de kern gameplay is erg gelijkwaardig. Daarom hangt het er ook echt vanaf wat je leuk en niet leuk vindt aan Pokémon of je dit leuk vindt.
Zo noemde ik eerder al dat je veel langer doet over het trainen van de Temtems wat zorgt voor een redelijk saaie gameplay. De gevechten zijn echter wel wat interessanter. Waar je bij Pokémon een bepaald aantal keer een aanval kunt uitvoeren en dat vier keer werkt het bij Temtem anders. Jouw Temtem heeft namelijk stamina en hoe krachtiger de aanval hoe meer stamina het gebruikt. Wanneer je door je stamina heen bent zal die zichzelf schade toebrengen. Hierdoor zullen de gevechten een stuk uitdagender worden en slimmer aangepakt moeten worden.
Grafisch is het spel echt wel goed al op de PS5 de kleuren zijn mooi en helder, de animaties zien er goed uit. Daarnaast ondersteunt het spel ook 4K beelden en 60fps is ook geen probleem op de PS5. Helaas gebruikt de early-access nog geen krachten van de PS5 afgezien van de laadtijden. Zo is er dus geen haptic feedback of responsive trigger input.
Conclusie
Temtem is gewoon nog niet af. Er zitten leuke elementen in, maar ook te veel omslachtig gedoe. Van de beperkingen met gebruikersnamen?! tot regelmatige crashes van het spel het doet gewoon af aan het spelplezier. Ja het is early access, maar ja het is ook nu al €39,99. Misschien dat ik later nog eens terugkom op deze review maar in deze staat zie ik niet echt waar de hype op gebaseerd is.
Cijfer: 6.5
Temtem is beschikbaar voor PS5, Xbox Series S/X, PC en Switch. De PS4 en Xbox One versies zijn geannuleerd. De review is gebaseerd op de PS5 editie qua graphics.