De afgelopen jaren hebben we verschillende franchises met reboots gezien. Sommigen zoals DOOM deden het geweldig, anderen zoals Saints Row slagen er niet helemaal in. Negen jaar na de release van de goed ontvangen Saint Row IV keren we terug naar de franchise met nieuwe personages, verhaallijn en wereld. De gameplay is grotendeels hetzelfde gebleven en dat is meteen een pijnpunt. Wat precies fout is gegaan leggen we daarom ook in deze review uit.
Een luchtige GTA
Saints Row kun je qua gameplay een beetje vergelijken met wanneer je meer humor aan de verhaallijn van GTA toevoegt en cheatcodes constant actief zijn. Het is pure chaos en dat is perfect want geen enkele andere game kan tot nu toe de toon van deze franchise evenaren. Ook in deze reboot is het duidelijk dat de makers exact weten wat ze doen als het om mechanics gaat. En dat begint eigenlijk al met het maken van het hoofdpersonage.
Saints Row geeft je namelijk een flink uitgebreide character creator (die je gratis al kunt gebruiken nog voor je het spel hebt). In de Boss Factory kun je jouw personage volledig aanpassen naar jouw wensen. Of het nu een brandweerman wordt of een halve vampier dat maakt helemaal niets uit. Je kunt hem dus alles maken. Gek of normaal of zelfs zoals jij er in het echt uit ziet. Dit stukje vrijheid maakt wel dat het echt jouw “Boss” wordt.
Tweezijdig zwaard
Het verhaal is ook een stuk luchtiger dan een GTA en ook minder massief. Dit zorgt voor een minder intensieve ervaring wat aan één kant wel fijn is omdat je met Saints Row vaak niet te veel bezig wilt zijn met langdradige verhaallijnen om de flow er goed in te houden. Echter het probleem is nu dat de personages geen kans zien om te stralen. Het verhaal voelt doordat het minder dan 15 uur duurt enorm oppervlakkig aan. Zeker aangezien de hoofdpersonages geen echte groei meekrijgen en dus voor een lichte teleurstelling zorgen. Ja het zorgt ervoor dat de uitbundigheid van jouw personage beter uit zijn verf komt, maar het voelt lui aan.
Iets te veel opties
Net als veel andere games met een grote wereld heb je ook bij Saints Row een wereldkaart met daarop alle activiteiten die je kunt doen. En dat zijn er veel. Naar mate je verder komt in het spel speel je natuurlijk steeds meer mogelijkheden vrij. Dit is natuurlijk fijn want je wilt wel wat te doen hebben in zo’n grote wereld. Echter heeft Saints Row hier wat problemen mee. Er is namelijk iets te veel te doen. Zo veel dat de kaart enorm onoverzichtelijk wordt. Begin dit jaar kreeg Elden Ring commentaar door het gebrek aan markeringen terwijl Ubisoft juist vaak te veel heeft. Saints Row heeft naar Ubisoft gekeken en daar nog een schepje bovenop gedaan. Het past op zich wel bij de chaos die het spel constant als kerngameplay heeft, maar fijn is het zeker niet.
Dan helpt het bovendien ook niet dat veel van de missies meer van hetzelfde is en herhalend aan gaan voelen. Zoals de missies waarin je geld moet krijgen via verzekeringsfraude. Als de baas van een criminele organisatie zou je verwachten dat er wat meer variatie zou zijn of dat het minder vaak voorkomt. Maar helaas zul je veel moeten uitvoeren aangezien je anders niet genoeg geld binnenkrijgt om weer bijvoorbeeld nieuwe wapens te kopen.
Des te meer zielen, des te meer vreugd
Wat ik persoonlijk één van de beste kanten vind van Saints Row is de volledige multiplayer. Je kunt namelijk echt alles met andere speler spelen. Of het nu het verhaal is of een van de talloze overige mogelijkheden. Het is sowieso al heerlijk om samen rond te klooien in Santo Ileso en te zorgen voor chaos. Dat je daarbovenop je progressie kan voortzetten is zeker meegenomen en niet iets wat vaak gebeurd in open wereld games.
Vorige generatie performance
Saints Row heeft nooit echt de beste graphics gehad. Nu gingen ze ook nooit voor de realistische kant zoals vele andere spellen, maar toch is het jammer om te zien dat op de PS5 er weinig gebruik gemaakt is van de kracht die deze console met zich mee brengt. Het is nog steeds HD met details, maar zeker als je kijkt naar het laatste jaar kan er ook met deze grafische stijl meer uitgehaald worden. Al helemaal wanneer je ziet dat de assets er stukken beter uitzien op hogere resoluties. Nadeel is dan echter de minder consistente framerate. Iets wat zeker niet nodig is. In elk geval niet op de PS5 en Xbox Series X.
Gespeeld op de PS5, daarnaast ook beschikbaar op PS4, PC, Xbox One en Xbox Series S|X.