Full priced AAA-games worden niet heel vaak omgezet naar een complete VR-ervaring. In de afgelopen jaren zijn eigenlijk No Man’s Sky en Resident Evil de enigen die goed naar voren springen in mijn gedachten. Capcom heeft na een eerder succes met VII het opnieuw gedaan met Village. En het is zeker weer een enorm goede ervaring.
Resident Evil Village verscheen alweer in 2021, maar nu met de lancering van de PSVR2 is er een flinke update verschenen die de volledige game omzet naar VR. Er is dus niets veranderd aan het verhaal, gameplay of ervaring. Het is zelfs intenser. Waarom dat lees je verder in deze review.
Geen wapenmenu’s
Het eerste wat de game een stuk immersiever maakt, is dat het een stuk minder menu’s heeft. Zo zitten wapens en items op je virtuele lichaam. Je kan ze zo pakken. Zo zit je geweer op je heup en kun je een zaklamp uit je jas halen. Je zult echt met de Sense Controllers moeten bewegen om de juiste voorwerpen te krijgen waardoor je echt het gevoel hebt dat je Ethan bent in plaats van met hem als personage speelt.
Dit wordt versterkt door de andere vorm van het herladen van wapen. Je zult ook voor dit onderdeel echt de bewegingen moeten maken in plaats van een simpele knop indrukken op de controller. Dit maakt het wat tijdrovender en lastiger om je wapens te herladen. Wat met de hoeveelheid vijanden nog wel eens flink wat problemen kan opleveren. Persoonlijk heb ik liever de extra uitdaging, maar deze immersie, maar het is zeker niet voor iedereen weggelegd. Voor wie dat niet het geval is kan het ook makkelijker gemaakt worden in comfort opties.
Lady Dimitrescu en cutscènes zijn nog imposanter
Resident Evil Village zag er prachtig uit op de huidige generatie consoles en hoewel de VR-versie sommige elementen iets verminderd is het nog steeds een grafisch prachtige game. Weinig detail is verloren gegaan en dat maakt de wereld één van de indrukwekkendste die ik in VR heb gezien. Dit heeft ook te maken met de eye tracking van de headset. De game rendered namelijk de punten waar je naar kijkt op een betere resolutie.
Dit is ook in veel van de cutscènes goed te merken. Ja, er zijn er een aantal die je uit de VR halen en je naar een bioscoopscherm laten kijken, het meerendeel laat je echter in VR rondkijken. Hierdoor kun je rondkijken en details zien die normaal niet te zien zouden zijn, of juist net wat intensiever een personage bekijken. Zoals de maar al te bekende, imposante, Lady Dimitrescu.
Voeg dit allemaal samen met de haptic feedback van de controllers en de headset die sleutelmomenten nog net dat beetje extra gewicht geven. Dit heeft namelijk het bijzondere effect dat je echt het idee krijgt dat je je omgeving kunt voelen.