Home Reviews Game Review Ratchet & Clank: Rift Apart (PC) – pak alsnog een Dualsense

[Review] Ratchet & Clank: Rift Apart (PC) – pak alsnog een Dualsense

Ratchet & Clank: Rift Apart, verscheen in 2021 exclusief voor de PlayStation 5 en was zonder twijfel een geweldige game die de kracht van de PS5 uitstekend toonde. Onze volledige review is hier te lezen. Nu is de game verschenen voor de pc met een aantal aanpassingen. Is de game echt speelbaar zonder de PS5 SSD wat eerder werd ontkend of is het spel net zo goed als het origineel. Op sommige onderdelen is het zeker net zo goed. Andere onderdelen moet je even op letten. In deze review zullen we het hebben over de eigenschappen voor PC, de overige game-informatie zoals de verhaallijn is in de PS5-review te vinden.

Grafisch

Net zoals eigenlijk iedere PC-game heeft Ratchet & Clank op de pc meerdere mogelijkheden voor schermformaten en grafische instellingen. Zo heb je Windowed, Full Screen en meer voor de schermgroottes. Daarnaast heb je opties voor HDR, resolutie en beeldschermverhoudingen. Dit vanwege de enorm brede PC monitoren tegenwoordig. Daarnaast zijn er upscalingsmogelijkheden waardoor de game er nog beter uit gaat zien zoals bijvoorbeeld met DLSS. Zelf zou ik aanraden om met deze functies te spelen, want het kan in je framerate echt een enorm verschil maken. Bij mij verdubbelde de framerate namelijk bijna na het aanzetten. Dit zelfs met Raytracing aan. Hoewel de maximale grafische settings beter zijn dan de PS5 is dit echt alleen bij echt dure systemen. Wanneer je niet het maximale hebt, zul je niet alleen tegen lagere grafische instellingen aanlopen, maar ook tegen andere elementen.

SSD Laadtijden, crashes en meer

Wanneer je echt het beste van het beste hebt, zul je er weinig van merken en kun je de prestaties van de PS5 evenaren, maar wanneer je dat niet hebt ga je last krijgen van regelmatige haperingen, crashes en andere irritante kleine problemen. Zeker als je een HDD als harde schijf hebt, raad ik aan om dit spel niet te nemen. De laadtijden zijn lang, de game crasht regelmatig en je kan alleen op minimale instellingen spelen. Zelfs of veel SSD’s merk je nog gedeeltelijke laadtijden en haperingen op specifieke momenten. Zoals bijvoorbeeld wanneer je met gameplay door een dimensional rift heen gaat. Hoewel het dus niet waar was dat Rift Apart alleen op de PS5 mogelijk is, maakt dit wel dat de game net wat minder is qua totaal ervaring. Insomniac heeft namelijk alles opgebouwd rondom de snelle transities, geweldige omgevingen en het is zonde als je daar niet het maximale uit krijgt.

Toetsenbord of toch een controller?

Iets anders wat voor PC-only spelers een probleem kan worden is de besturing. Het meeste werkt meer dan prima via een toetsenbord en muis, echter met sommige wapens kun je ergens tegenaan lopen. Rift Apart was namelijk gemaakt om echt de kracht van de PS5 te laten zien. Naast de SSD houdt dat dan ook in dat DualSense-controller een grote rol speelde. Zeker de adaptive triggers waren voor verschillende wapens van belang. Het maakte een verschil in hoe hard je schoolt of je kon door de trigger een gedeelte in te drukken op een vijand locken. Dat soort dingen werken nu dus niet meer of op een andere manier. Zelf vond ik het minder fijn, dus ik raad hiervoor zeker een DualSense-controller aan, helaas zijn die los niet erg goedkoop.

RECENSIES OVERZICHT
Conclusie
8.3
Vorig artikelHeineken introduceert Player 0.0: De nieuwe Sim-race competitie in samenwerking met Max Verstappen
Volgend artikelFC Emmen legt Joey Konings vast
review-ratchet-clank-rift-apart-pc-pak-alsnog-een-dualsenseZelfs met een goede SSD in mijn gaming PC en krachtige grafische kaart blijft de game toch net wat onder de PS5-versie presteren. Vooral tijdens transities waar laden aan te pas komt is het duidelijk dat het wat mist. De gameplay met toetsenbord haalt ook wat van de ervaring weg door het gebrek aan adaptive triggers. Desalniettemin is het nog steeds een enorm goed spel met goede humor en gameplay.