No Man’s Sky werd oorspronkelijk alweer in 2016 uitgebracht voor de vorige generatie consoles en PC, in 2019 verscheen VR support voor de eerste platformen. Toch kan het zijn dat je de game helemaal nog niet kent, dus voor wie dat het geval is een korte introductie.
No Man’s Sky is een survival sim wat plaatsvindt in een compleet procedureel gegenereerd universum. Hierdoor is de gamewereld voor iedereen anders. Wanneer je het spel begint ben je gecrasht op een onbekende planeet zonder enige herinneringen. Je zult eerst je schip en life support moeten repareren voor je de wereld kunt verkennen. Stukje bij beetje kun je meer en meer tot je uiteindelijk het complete universum kunt verkennen.
VR voegt flink wat immersie toe
Hoewel ik zelf nooit echt in No Man’s Sky ben gekomen heb ik over verschillende platformen wel wat uur in het spel zitten. Dat is tot nu. De support voor PSVR2 kwam met de Fractal update en bracht naast algemene VR-verbeteringen ook PSVR2 specifieke toevoegingen naar het spel. Denk hierbij aan de haptic feedback die uniek zijn voor het apparaat.
Wat de game zo goed maakt in VR is de immersie die je krijgt van het spel. Hoewel de meeste VR-spellen erg klein van schaal zijn, heb je met No Man’s Sky de volledige echte ervaring. Het levert iets in op grafische aspecten, maar tegelijkertijd merk je dat amper doordat je echt in het spel wordt gezogen. Je krijgt echt het gevoel dat je op een andere planeet terecht komt. De wereld voelt echt levend en de vernieuwde VR user experience helpt hier dan ook goed bij. Het menu om je pols, fysieke handelingen om acties te voltooien en de haptic feedback geven je samen dat bijzondere gevoel.
Het siert Hello Games dan ook dat ze de volledige ervaring hebben behouden. De meeste VR-spellen zijn lineair of in gesloten omgevingen, maar in dit geval is het volledig vrij zoals het hoort bij No Man’s Sky.