De NieR-serie bestaat al lange tijd, maar tot de release van NieR: Automata was het geen groot succes. Hierdoor krijgt nu de eerste game (NieR Replicant/NieR Gestalt) in de serie een tweede kans.
Toen NieR in 2010 verscheen waren er twee versies beschikbaar in Japan. Replicant en Gestalt. Het verschil tussen de twee was puur het hoofdpersonage NieR die respectievelijk jong of oud was. Replicant is de editie die de remaster heeft ontvangen en dus speel je ook in ver.1.22474487139… als een jonge NieR.
Een hoogstand qua verhaal
Square Enix staat over het algemeen goed bekend om hun verhaalvertelling. De meeste spellen die door het bedrijf zijn uitgegeven hebben geweldige verhalen verteld en daar is de NieR-serie geen uitzondering op. NieR is enorm gefocused op het vertellen van het verhaal en je hebt daarom ook met flinke regelmaat verhaal scenes. Alle tekst is tevens ook ingesproken wat je nog meer in het verhaal trekt. Tevens zitten er zo’n vijf eindes in het spel dus één keer uitspelen maakt nog niet dat je het hele verhaal kent. Er was maar één gedeelte van het spel wat ik echt heel saai vond en dat was in een bos waar je dromen moest betreden.
Vernieuwing en ouderdom
NieR Replicant ver.1.22474487139… heeft enorme sprongen gemaakt op zijn oudere broer. Natuurlijk is het spel grafisch flink verbeterd. De omgevingen en modellen zijn gedetailleerder. De wereld heeft meer details maar, ook de diepte is verbeterd. De soort mist die je bij het origineel wel eens zag is in de remaster zo goed als weg waardoor beter in de verte kan kijken en het hele spel scherper oogt. Helaas zijn de modellen van NPC’s nog steeds erg stijf.
De grafische upgrade heeft echter één element niet weten te verhullen en dat is de leegte in het spel. Alles is erg recht door zee en lineair. Met weinig echt boeiende zijmissies en weinig te ontdekken. Het had de game gesierd als er wat extra bomen of iets dergelijks neer waren gezet.
Daarnaast zijn er vele Quality of Life updates gemaakt voor onder andere combat. Niet alleen werkt de combat nu sneller en preciezer en je kunt nu ook blijven bewegen tijdens het opladen van aanvallen. Dat het soepeler werkt maakt echter ook de simpelheid veel duidelijker. Het hele spel ben ik relatief weinig van mijn health verloren en kon ik eigenlijk bijna constant meppen zonder al te veel na te denken. Het is vooral weer lekker meppen en dat is ergens wel zonde.