Home Reviews Game Review Kena: Bridge of Spirits – een interactieve Pixar-film

[Review] Kena: Bridge of Spirits – een interactieve Pixar-film

Kena: Bridge of Spirits was één van de eerste PS5 spellen die werd aangekondigd. Als eerste game van de animatiestudio Ember Lab ontving die door zijn graphics meteen een lading aandacht. Na wat uitstel is het eindelijk mogelijk om Kena te spelen (op PlayStation en PC), maar voldoet die aan de verwachtingen?

Hetgene wat direct opvalt aan Kena is de hoogwaardige kwaliteit animaties. Niet alleen de stijl, maar ook de kwaliteit zit op het niveau van Pixar. Dat zegt meteen al heel wat aangezien Pixar bovenaan de lijst staat qua kwaliteit in de animatiewereld.

In Bridge of Spirits volg je het verhaal van de spiritguide Kena. Nadat je oog in oog komt met een kwaadwillende spirit kom je een verlaten dorp tegen waar een mysterieuze plant zorgt voor het verdwijnen van al het leven. Deze zogenaamde corruption zorgt ervoor dat de spirits niet hun rust kunnen vinden en dus zul je samen met de Rot die je onderweg tegenkomt stukje bij beetje de wereld van de corruption verlossen.

Kena gebruikt elementen van verschillende genres en spellen, maar combineert ze op een slimme manier. Zo zijn er puzzelelementen, verzamelobjecten, upgrades voor je acties en kun je naar hartelust de wereld ontdekken. Eén van de onderdelen die je kunt verzamelen zijn de Rot. Deze kleine zwarte wezentjes zijn de kern van de gameplay op vele manieren.

Schattig, maar krachtig

De Rot zitten overal in de wereld en hoewel je er met één begint, zul je snel genoeg een lading extra Rot kunnen vinden waardoor je niet alleen meer gezellige en schattige reisvriendjes hebt, maar ook sterker wordt. De Rot zijn namelijk niet alleen maar goed om ondeugend rond te rennen en op omgevingselementen te zitten. Ook zijn ze niet alleen maar geschikt om even mee te ontspannen, nee ze maken je namelijk sterker. Hoewel je begint met een lichte aanval, zware aanval en een schild zul je naarmate je verder speelt meer vaardigheden ontgrendelen en bovendien ook kunnen upgraden.

Wat je kunt upgraden ligt namelijk aan de Rot. Hoe meer je er verzamelt hoe verder je je krachten kunt verbeteren en hoe meer je de wereld verbeterd hoe sneller je dat kan doen. Rot zitten namelijk overal en om vaardigheden te kunnen upgraden is karma nodig. Dit krijg je door de Rot eten te geven of door bijvoorbeeld een beeld rechtop te zetten. Sommige upgrades zijn simpel zoals een beter schild, anderen geven je nieuwe aanvallen. Zoals een Rot Hammer of een zware aanval uit de lucht. Doordat het spel wat korter is, is er geen enorm uitgebreide keuze, maar het is zeker genoeg.

Zoals ik al eerder benoemde, vind je Rot overal. Je kun zelf de moeite doen om te zoeken, maar op de PS5 helpt haptic feedback je een handje op weg. Soms zal deze namelijk beginnen te tikken aan de kant waar een Rot zit als je in de buurt bent van eentje. Alsof één van de Rot die mee is je voorzichtig begeleid.

Moeilijker dan je denkt

Kena is een spel wat er niet moeilijk uitziet. De schattige stijl laat je al snel denken dat het een kinderspel is voor alle leeftijden. Niets is minder waar aangezien het een verrassende moeilijkheidsgraad heeft. Zo zijn niet alleen de oplossingen voor puzzels soms wat lastiger te vinden, ook gevechten kun je niet redden door simpelweg te gaan slaan. Je zult moeten verdedigen, ontwijken en slim om moeten gaan met specials om heelhuids door gevechten heen te komen.

Kwaliteit over kwantiteit

Kena als geheel is een relatief kort spel, zeker als je niet op de extra missies en verzamelobjecten let. Het duurt echter een stukje langer als je alles verkent, verzamelt en gewoonweg geniet van de omgevingen. Het is heerlijk om te ‘verdwalen’ in de gebieden die je hebt bevrijd van de corruption zeker dankzij de geweldige soundtrack die het spel bevat. Bovendien is de hele ervaring van het spel zo ijzersterk dat het niet uitmaakt dat het spel een stuk korter is.