Als iemand die opgegroeid is bij het water en regelmatig op het Veerse Meer heeft gekajakt leek Kajak VR: Mirage me een perfecte relaxgame. Heerlijk over het water glijden zonder al te veel fysieke moeite. Al snel bleek dat zeker de races alsnog flink wat energie kosten. Het is geen grote game, maar laat meer dan prima de kwaliteit van de PSVR2 zien. Of je nu naar Antartica gaat of Australië het is er prachtig.
De studio achter Kayak VR: Mirage heeft er namelijk voor gekozen om te gaan voor fotorealistische graphics. Dat betekent dat de gebieden er zo echt mogelijk uitzien. Het water lijkt zo echt dat je bijna het idee hebt dat je er zo in kunt springen. En dat is met opzet. Er is namelijk zelfs een trofee om een minuut onder water te zijn. Elk gebied is te bevaren tijdens meerdere tijden op de dag met elk hun eigen dingen om te zien. Zo is er in de nacht kans op Aurora in de lucht in Antarctica en zie overdag meer van het dierenleven. Hoewel de nacht op Antarctica erg mooi is, mis ik dit bij veel andere gebieden. De jungle is pikkedonker, het was leuker geweest om een paar fakkels te hebben zodat je ook nog wat om je heen kon kijken. Sommige gebieden zijn dus net wat te donker in de nacht.
Zeker aangezien de natuur juist de game zo mooi maakt. Of je nu een orca tegenkomt of penguins het geeft je afgezien van de temperaturen bijna het gevoel dat je echt op die locatie bent. Het helpt ook wel dat iedere locatie uniek er uit ziet en het niet allemaal jungles zijn of ijsvlaktes. Op grafisch aspect is er dan ook verder niets mis.
Elke slag voel je
De Sense controllers van de PSVR2 stelen hier echt de show. Zoals je waarschijnlijk verwacht gebruik je ze om de peddel te bewegen en dus ook de kajak te sturen en vaart te geven. Helaas kunnen ze je nog net niet tegenwerken alsof het echt de weerstand van water heeft, maar de haptic feedback geeft de next best thing. Iedere keer dat je het water raakt voel je trillingen die water nabootsen. Hetzelfde wanneer je over kleine golfjes stuitert.
Dit helpt enorm met de immersie waar ik zo op hoop in VR-games. VR is namelijk de technologie om echt in games gezogen te worden. Iets wat deze studio uit Amsterdam enorm goed gelukt is. Meer dan veel andere games die uitgekomen zijn.
Niet enorm veel content qua locaties
Het spel heeft verschillende opties waar je je tanden in kunt zetten. Ik raad aan om te beginnen met de lessen. Dit zijn tien korte lesjes waarin je goed de basis van het spel krijgt uitgelegd. Niet alleen van het standaard sturen, maar ook hoe je een snelle draai maakt. De basis kun je vast wel al, maar voor een ander onderdeel zijn de extra tips van enorm belang. Ik heb het hier over de races. Iedere plek in combinatie met tijd en weer is een unieke race waar je online kunt strijden voor de high-scores. Deze zijn op een één of andere manier drie keer zo snel als die van mij, terwijl ik best wel snel ga (de game is ook al voor andere platformen beschikbaar, dus genoeg scores staan er al in). Deze races zijn een flinke work-out, zelfs zonder de waterweerstand. En dan heb je nog de free roam optie waarin je naar eigen gemak de levels kunt verkennen. Heerlijk relaxend en zeker een welkome afwisseling tussen de bedrijven door.
Eén van de onderdelen waar ik graag meer van zou willen zien is de locaties. De verschillende locaties zijn nu nog redelijk beperkt en ik zou graag in de toekomst meer van de wereld willen zien in mijn kajak. Hoewel de kwaliteit van wat aanwezig is, enorm hoog is, is de totale beschikbare content laag.