Hi-Fi Rush is een opvallende titel, niet alleen door de plotselinge aankondiging en verschijning. Het spel heeft namelijk overeenkomsten met veel andere games, maar blijft een totaal unieke ervaring. Met spellen als Jet Set Radio en Devil May Cry die duidelijk invloed hebben gehad heeft het wat voor verschillende type gamers. Zo is het enorm kleurrijk en heeft het een sterke gameplay. De vraag is daarom of dat dit genoeg is of niet.
De kern van Hi-Fi Rush is een actiegame waar je kleine lineaire levels moet doorspelen. Deze levels bestaan uiot verschillende gangen, arena’s en een eindbaas. Het lijkt dus ook weer erg op een game in het platformer-genre. Echter, alles draait in dit spel om het vinden van ritme. Of het nu de spelwereld is of jouw acties, alles hier draait om ritme en dat is tot in de kleinste details uitgewerkt door developers. Iets wat je niet vaak echt hebt. Zo zijn alle onderdelen van de wereld ingespeeld op ritme. Van huizen tot kleine onderdelen in het level zoals lasers die je moet ontwijken.
Je speelt als Chai, iemand die graag een rockster wilt worden, dit terwijl je geen instrument kunt bespelen. Na een mislukte operatie krijg je echter wel superkrachten waarna je het met een aantal vrienden en de kat 808 gaat opnemen tegen een megabedrijf.
De grafische stijl van Hi-Fi Rush is een prachtige ervaring. Het voelt alsof je direct in een stripboek bent gezet. Van de manier hoe alles getekend is tot de animaties, de felle kleuren en hoe er tekst op het scherm verschijnt. Sommige animaties zijn expres trager geanimeerd dan anderen, wat voor een bijzondere flow van de game zorgt. Normaal zijn tragere framerates tussen een solide 60fps voor irritatie, maar daar is hier geen sprake van. Het voelt als een goed onderdeel van de game.
Hoewel het verhaal van Hi-Fi Rush ook erg goed in elkaar zit, kunnen de cut scenes soms de actie onderbreken, wat je erg uit de flow kan halen. Hoewel ik enorm houdt van een goed verhaal, zou er zeker wat te zeggen zijn voor het minder aanwezig te maken in dit spel. Zeker doordat het zo gefocust is op ritme.
Alle gevechten in de game vinden plaats op de maat van de muziek. Standaard aanvallen gaan precies op de maat van de muziek. Sterkere aanvallen moeten buiten de maat vallen. Door deze goed te combineren met verschillende andere functies als dashes en de krachten van je vrienden kun je geweldige chain attacks maken. De combo’s die mogelijk zijn, zijn er in groten getale. Het is heerlijk diepgaand.