Jaja Grand Theft Auto V is weer opnieuw verschenen. Ditmaal voor de PS5 en de Xbox Series S|X met wat kleine upgrades. Is de klassieker nu negen jaar na de oorspronkelijke release het nog steeds waard? Of kon Rockstar het beter op de vorige generatie achter laten?
Aangezien dit de derde keer is dat het spel verschijnt zal ik niet echt ingaan op de gameplay, verhaallijn etc. Aangezien die ondertussen sinds 2013 uitgebreid behandeld zijn. Deze review zal dus vooral focussen op hoe de nieuwigheden de game verbeteren en of dat een double dip waard is.
Net weer wat beter
GTA V wordt gezien als één van de beste spellen ooit gemaakt. Iets wat op zich ook goed te zien is in de populariteit en de consequente goede verkoopcijfers. Ook deze editie is weer significant verbeterd in een aantal van deze aspecten. Kortgezegd gaat het om de frames per seconde, beeldkwaliteit, snelheid van laden en voor PS5-spelers natuurlijk wat DualSense toevoegingen. Als terugkomende speler zul je dus echt op de hoogte moeten zijn van wat de exacte verbeteringen zijn voor je het spel aanschaft.
Als je echt een liefhebber bent van graphics is er waarschijnlijk genoeg om terug te verdiepen in GTA V. De grafische verbeteringen zijn goed op te merken in zowel de performance als fidelity modus. Voornamelijk door de toevoegingen van reflecties op weerspiegelende oppervlakten die je krijgt door de ray tracing-capaciteiten van de PS5. Met de fidelity optie krijgen vele objecten zoals gebouwen bovendien scherpere textures waardoor ze realistischer overkomen wat weer bijdraagt aan de beleving. De performance optie geeft je dan weer minder scherpe textures, maar maakt de beleving fijner door soepelere beelden te tonen. Zo krijg je namelijk 60 fps als standaard, hierdoor voelt de game veel soepeler aan.
Een andere fijne verbetering is het snelle laden. In het spel wissel je namelijk nog wel eens van hoofdpersonage en dan is het wachten op je laadscherm toch wel vervelend steeds. Dankzij de nieuwere generatie met de SSD geheugen laad alles enorm snel iets waar de vorige versies nogal moeite mee hadden. Tot slot kun je nu verder zien en worden objecten in de wereld sneller ingeladen. Hierdoor heb je een stuk minder last van laat verschijnende wereldobjecten.
Melk die koe
Deze versie van GTA V voelt echt als een poging om nog net wat extra miljoentjes te zuigen uit het megasucces van GTA V en GTA Online. Van de PS3-generatie naar de PS4-generatie werden er echt nieuwe features toegevoegd. In deze remaster/port heb je alleen wat nieuwe auto’s en ondersteuning voor de DualSense op de PlayStation 5. Toch wordt er weer €39,99 gevraagd voor het spel (oké ja er zijn speciale introductie acties, maar dan nog).
Een ander element wat wel kwalijk is en duidelijk een melkpraktijk is, is GTA Online. Wanneer je overstapt naar de nieuwe versie moet je per se je personage converteren die je niet terug kan zetten naar een ouder platform. Spelen met je vrienden die niet overgestapt zijn wordt daarmee onmogelijk. Die zullen dus ook weer moeten overstappen om mee te spelen.