Vorig jaar maakte de wereld kennis met Jin Sakai, een samurai die er alles aan moet doen om zijn eiland, Tsushima, te beschermen tegen invasie van de mongolen. Als een van de weinig overgebleven samurai zul je daarom door heel Tsushima bondgenoten moeten vinden die jou willen helpen.
Toen ik vorig jaar voor het eerst Tsushima betrad was ik al enorm verbaasd over hoe mooi alles eruit zag en hoe diepgaand de gameplay was. Uren heb ik met Jin (en mijn paard Kage) het eiland verkend, inwoners geholpen en Mongolen afgeslacht. Met de Director’s Cut begon ik weer van voor af aan om alles nog een keer te bewonderen en ja een volledige tweede playthrough is het meer dan waard. Sowieso ook dankzij de PS5 verbeteringen. Mijn oorspronkelijke review is hier te vinden en praat wat dieper over de gameplay.
Iki Island
De grootste toevoeging van de Director’s Cut is natuurlijk de toevoeging van Iki Island. Dit volledig nieuwe gebied brengt een nieuw verhaal met zich mee, nieuwe vaardigheden en de mogelijkheid om verschillende dieren te aaien.
Om op Iki Island te kunnen komen zul je eerst Act 1 van het hoofdspel moeten doorlopen voor je de missie die alles begint kunt starten. Op één van de vele stranden van Tsushima kom je namelijk een nieuwe groep Mongolen die versterkt worden door een nieuw type vijand. De Shaman’s zijn een vijanden groep die de overige tegenstanders sterker en meer gefocused maken (aangeraden dus om deze eerst af te slachten).
Je hoort via de groep op het strand over een mysterieuze Eagle die van Iki Island haar thuis heeft gemaakt. Jin snelt het eiland te hulp, maar na een desastreuze reis komt die aan op een plek waar die eigenlijk niet welkom is. De inwoners van het eiland hebben het niet zo op Samurai en de naam Sakai is al helemaal taboe. Je zult dus moeten verbergen wie je bent.
Niet alleen kun je weer een prachtig stuk verhaal volgen die ook terugduikt in het verleden van de Sakai-familie, maar ook heb je genoeg geheimen te ontdekken en zij-missies te voltooien. Ook gewoon rustig rondrijden en het eiland verkennen staat op de lijst met manieren om je tijd te volbrengen. Wie weet kom je namelijk een dieren reservaat tegen waar je na een fluitsessie de dieren die er wonen kunt aaien. Zo heb je onder andere katten, herten, maar ook vossen. Een perfecte ontspanning tussendoor
Fast Travel is ook echt fast travel
De PS5 wordt tot zijn maximale benut, waar ik op de PS4 nog korte laadschermen zag zijn het nu drie seconden voor het spel een plek heeft geladen. Of je nu het spel op start of fast traveled naar een ander gebied, geen enkel moment heb ik de laadschermen gezien. Dat terwijl visueel het niet onderdoet aan spellen als Assassin’s Creed (persoonlijk vind ik het zelfs nog mooier) werkt het laden zoveel sneller. Het lijkt op magie dat dit zo kan.
Daarnaast heeft Ghost of Tsushima het beste gebruik van de Dualsense gemaakt van alle spellen die ik heb gespeeld op de PS5. Zowel de haptic feedback als adaptieve triggers voelen enorm natuurlijk aan en zou als voorbeeld voor elke PS5-ontwikkelaar moeten gelden.
Je hoeft het spel niet nog een keer te kopen
Ghost of Tsushima is natuurlijk al een jaar uit voor de PS4, maar gelukkig hoef je voor de Director’s Cut het spel niet opnieuw te kopen. Je kunt namelijk de uitbreiding kopen voor €20,- op de PS4 (met een PS5-upgrade voor €10,- extra). De volledig losse versies zijn verkrijgbaar voor €69,- (PS4) en €79,- (PS5) mocht je het spel nog niet hebben. Wat je ook kiest het is het sowieso waard qua prijs.
Wanneer je het spel op de PS4 al hebt gespeeld is het bovendien mogelijk om de voortgang mee te nemen naar de PS5. Dit kan door de PS4 opslagdata over te zetten naar de PS5 en die uit het hoofdmenu te importeren. Je hoeft dus niet net zoals mij helemaal opnieuw te beginnen (maar mag wel).