Home Reviews Game Review Final Fantasy XIV Dawntrail – “een nieuw begin”

[Review] Final Fantasy XIV Dawntrail – “een nieuw begin”

Met de vorige uitbreiding, Endwalker, werd een jarenlang verhaal afgesloten. Met Dawntrail begin je op twee manieren aan een nieuw avontuur. Zo kom je niet alleen in een compleet nieuw gebied, maar dus ook gaat het spel verhaalwijs een nieuwe richting op. Sinds A Realm Reborn in 2014 is dit de eerste keer dat het spel een nieuwe richting op beweegt. Of dit gelukt is lees je hier.

Welkom op Tural

Dawntrail speelt zich af op het continent Tural, hier ging je heen voor een welverdiende vakantie na Endwalker, Tural heeft alles wat je maar nodig hebt voor een vakantie. Van prachtige stranden tot bossen en bergen. Echter volledig ontspannen wordt het niet. Jij krijgt namelijk de taak om een vriend uit Endwalker, Wuk Lamat, te helpen om de nieuwe Dawnservant te worden. Het is niet de spanning van de afgelopen paar uitbreidingen, maar het zit nog steeds goed in elkaar.

Het lot van de wereld is dus in ieder geval op dit moment niet direct in gevaar. En dat is merkbaar in de pacing van de uitbreiding. Het is een rustige vertelling waardoor je ook het idee krijgt dat je van de omgevingen mag genieten zonder een schuldgevoel te krijgen. Hoewel dat ook wel een keertje fijn is, werkt de pacing binnen het verhaal niet altijd even goed. Zo heb je soms wat minder het idee dat wat je doet er nu echt toe doet. Iets wat Wat wel opvallend is, is dat de uitbreiding relatief kort is zo kun je Dawntrail in ongeveer 50 uur voltooien qua verhaallijn.

Dat betekent niet dat je daarna klaar bent met Dawntrail. Zoals ik al noemde is het continent erg divers en het verkennen zul je flink wat tijd aan kwijt kunnen. Ieder gebied is prachtig vormgegeven en uniek op zijn eigen manieren. Zeker aangezien je echt in een compleet niet gebied terecht bent gekomen is het ontdekken van de wereld extra leuk. Het is sowieso één van de mooiste gebieden in het spel. Zeker aangezien de grafische update ook aan de game is toegevoegd nu.

Niet alleen de locaties hebben de grootste zorg gekregen, maar ook in de nieuwe personages en de culturen die je onderweg tegenkomt hebben flinke diepgang. Niet alleen qua cultuur, maar ook de geschiedenis van de wereld zit erg goed in elkaar. Zeker wanneer je meer aandacht besteed aan het leren kennen van de inwoners zal het verhaal van Dawntrail kunnen schijnen.

Een trouwe metgezel

De uitbreiding draait zoals ik al noemde om Wuk Lamat en dit personage is dan ook veel met jou op pad. Als metgezel leer jaar door en door kennen op een waardevolle manier die ik niet eerder in Final Fantasy XIV heb meegemaakt. De diepgang van haar personage schijnt, doordat ze echt op de voorgrond treedt. Van de humor die ze meebrengt (zoals de angst voor alpaca’s) tot hoe ze echt van haar land houdt. Ik wil niet te veel over haar reis en het verhaal vertellen omwille wan spoilers, maar er staan zeker genoeg interessante wendingen en emotionele momenten op je pad om te overwinnen.

Zoals het conflict tussen Tural en Alexandrië wat een enorm contrast aangeeft in de wereld. Deze werelden kunnen eigenlijk niet verder van elkaar staan dan je zou kunnen denken. Iets wat ergens wat weg heeft van verschillende gebieden in Japan. Zo heb je de steden als Kyoto die nog heel erg veel traditionele bouw heeft met inwoners die vasthouden aan traditie zoals in Tural. Alexandrië daarentegen is meer gefocust op technologie en moderniteit zoals Tokyo. De verschillen zie je op verschillende elementen in het dagelijks leven van de inwoners terug en dat botst met elkaar. Iets wat ook weer tot verschillende emotionele momenten zal leiden.

Twee gloednieuwe jobs Pictomancer en Viper

De uitbreiding komt met twee gloednieuwe jobs om mee aan de slag te gaan. En ook hier is een overduidelijk contrast tussen de twee. Allereerst heb je Pictomancer. Deze job is een ranged-magical DPS-class en gebruikt het maken van schilderijen om aan te vallen en te helpen met stats te verbeteren. De manier hoe de job in elkaar zit is anders dan vorige verschijningen zoals in FF VI en Bravely Default II. Zo is er meer focus op het aanvallen dan support met buffs en nerfs. Het voelt wel echt als een compleet andere job dan anderen, dus ik zou zeker eens aan de slag gaan met deze bijzondere en kleurrijke job.

Daartegenoover staat Viper, een melee DPS-class die enorm op combo’s rekent. Iedere combo bestaat uit drie stappen met de laatste stap die een speciaal effect geeft voor een volgende combo. Er zijn flink wat mogelijkheden die deze job met zich meebrengt en ja, eerlijk gezegd is het niet de makkelijkste hierdoor om onder de knie te krijgen. Het leren van de combo’s zal wijt tijd kosten, maar is het zeker waard. Ook qua looks is de Viper job een geweldige toevoeging aan het job-assortiment.