In 2008 verscheen de allereerste game in de Dead Space-franchise. Toen verscheen hij voor de PS3, Xbox 360 en PC en ontving vele prijzen voor zijn unieke sfeer en wordt nog steeds gezien als één van de beste games ooit. Helaas voor de fans verscheen in 2013 het laatste deel van de franchise tot nu toe. Dat is ondertussen tien jaar geleden en blijkbaar dus reden om de franchise weer uit de kast te trekken. De eerste game heeft een volledige remake gekregen, maar haalt die de kwaliteit van het origineel? Je leest het hier.
De hel van USG Ishimura
Hoewel het verhaal van de game gelijk is gebleven, zal niet iedereen het kennen of meer weten. Dus we beginnen even met een kleine introductie in het verhaal. Dead Space speelt zich af in een post-apocalyptische wereld. Aarde is verlaten en de mensheid is verspreid over het universum. Verschillende schepen zijn op zoek naar materiaal voor de overleving van de mensheid. Eén van die schepen is de USG Ishimura die op Aegis VII een mijn operatie uitvoert. Na een mysterieuze uitbraak van een virus gaat het speelbare hoofdpersonage, Isaac Clarke, naar de Ishimura om zijn vriendin te zoeken. Helaas worden hij en zijn team al snel aangevallen door de Necromorphs en wordt ontsnappen onmogelijk gemaakt. Je zult het dus moeten opnemen tegen de angstaanjagende Necromorphs.
Nieuw in deze remake is dat Isaac een stem heeft. Doordat er nu een stemacteur gebonden zit aan het hoofdpersonage voelt het spel immersiever. In plaats van dat je opdrachten aangerijkt krijgt, zul je zelf dingen voorstellen. De verhaalvertelling is hierdoor subtiel anders op sommige momenten, maar ieder stuk waar dit gebeurd is een verbetering op het origineel.
Geweldige horror
Dead Space staat bekend om het feit dat je eigenlijk constant op je hoede moet zijn. Ieder moment kan er wel wat engs naar je toe springen uit een donker hoekje, je bent op geen enkel moment veilig op het schip. Het feit dat je daar gevangen zit draagt ook flink bij aan het opgejaagde gevoel. Elke stap die je zet voelt alsof er een nieuwe vijand op je af wilt duiken. Je hartslag zal dan ook flink hoog zijn tijdens het spelen. Het is één van de beste horrorervaringen die ik multimedia heb ervaren. Dit heeft ook alles te maken met de bijbehorende soundtrack en grafische vibe. De gehele soundtrack of dat nu de effecten zijn of de bgm helpen met de constante gespannen sfeer en de donkere atmosfeer maakt het jumpscare effect nog heviger aangezien het enorm lastig is om te zien waar alles vandaan komt.
Bevredigende gevechten
Het is echter niet alleen maar gruwelen met schrikmomenten, je kunt gelukkig ook terugvechten tegen de Necromorphs. Het is namelijk enorm bevredigend om de vijanden stukje bij beetje af te maken. Eerst de benen, dan de armen? Of maak je ze eerst minder capabel met Stasis? Constante upgrades in het spel voor je vaardigheden maken het leuk om ook regelmatig terug te gaan naar eerdere gebieden. De meeste horror games zul je niet zo snel terug gaan naar vorige gebieden, maar in Dead Space wordt het wel flink gepushed.
Vernieuwde gameplay die echt wat toevoegt
Vaak zie je in remakes dat gameplay elementen zijn aangepast. De ene keer zijn het goede aanpassingen, de andere keer maakt het niets uit en soms zijn ze alleen maar frustrerend. In deze remake zitten er gelukkig wat bij de eerste versie. Zo zijn laadtijden zo goed als verdwenen, kun je ervoor kiezen om op 60fps te spelen en zijn er nieuwe missies en een extra einde. Wat misschien wel de fijnste verbetering is dat de Zero-G missies verbeterd zijn. Je hebt nu namelijk thrusters in je pak. Dit was ook al een onderdeel van Dead Space 2 en 3, maar gelukkig ook van de remake.