Home Reviews Game Review Avowed – een must-have voor Xbox

[Review] Avowed – een must-have voor Xbox

Obsidian Entertainment is een enorm sterke en diverse ontwikkelaar. Van games als Grounded en Fallout: New Vegas tot Pentiment en nu dus Avowed. In een periode dat Xbox games niet altijd even lekker uit de verf komen lag er een redelijke druk op het team en gelukkig weten ze te leveren. Nee, het is geen mega game zoals Skyrim, maar qua kwaliteit komt het zeker redelijk in de buurt.

Een wereld vol geheimen

In Avowed speel je als een Godlike, een persoon met een bijzonder uiterlijk en speciale krachten. Jij wordt als afgezant van de Aedyran Empire uitgezonden om de ziekte van de Dreamscourge te onderzoeken. Hierdoor kom je terecht in een flink politiek beladen verhaal terecht. Zo kom je al snel iemand tegen die op zijn zachtst gezegd geen fan is van de Aedyran Empire. Je keuzes die je maakt maken echt het verschil in het verloop van de game. Zo kan het niet helpen van iemand in een cel zorgen voor een extra gevecht en het wel helpen juist voor meer hulp bij een bossfight.

Daarnaast leer je tijdens je reis veel over de lore van de Living Lands en de goden van die wereld. Ook leer je meer over jouw connectie als een Godlike met die goden. Het is een interessante wereld met een erg goede verhaallijn die je als speler goed uitnodigt om meer te verkennen. Ook al is de wereld niet al te groot, er zijn genoeg geheimen te ontdekken.

Niet te uitgebreid en dat is juist goed

Avowed is sowieso geen enorm lange game, iets wat ik al enorm fijn vind, maar ook verder is het niet te uitgebreid. Bij moderne RPG’s word je al snel overspoelt met vele opties, klassen etc., dat is hier gelukkig niet het geval. Ook hier weet Obsidian het compact te maken met genoeg, maar niet een overweldigende keuzemogelijkheden.

De game is niet echt een traditionele open-wereld, maar voelt meer aan als een open-area. Zo voelt niet overweldigend groot aan, dit aangezien je gebied voor gebied verkent. Je hoeft daardoor niet eindeloos terug te gaan naar een ander gebied en daar veel tijd aan kwijt te zijn. Het spel laat je meer focussen op waar je op dat moment bent.

Ook heeft de game niet de tientallen klassen die je vaak in RPG’s ziet. Zo heb je drie skilltrees waarin je vrij kunt combineren. Zelf ben ik altijd een fan van de combinatie Fighter & Wizard. De derde optie is Ranged, maargoed dat heb je ook al een beetje met Wizard. Doordat de game het aantal klassen en bijbehorende vaardigheden heeft beperkt heb je ngeen keuzestress. Ook is op zich iedere skill waardevol op je avontuur. Dus je hoeft niet bang te zijn te veel te moeten levelen voor er weer wat nuttigs komt.

The Living Lands hebben diepgaande verhalen

In Avowed heb je eigenlijk meerdere verhalen door elkaar lopen. Zo heb je natuurlijk het hoofdverhaal. Nu zit deze sterk in elkaar, met een erg goede schrijfstijl en sterke personages. Toch trapt het af en toe in wat clichés die vaak voorkomen in dit soort spellen. Maar erg is dat niet. Dankzij je leuke teamgenoten waar je ook steeds meer over te weten krijgt blijft het spel je vastpakken.

De dialogen zijn hiervan enorm sterk en het voelt dus niet alsof je team een bij elkaar geraapt hoopje spieren is, maar echt een onderdeel van jouw reis. Dat niet alleen, maar jij bent ook een onderdeel van hun reis. Je krijgt namelijk maar liefst vier teamgenoten om je te vergezellen. Zoals Kai en Marius. Kai is een tank met de Fighter klasse en Marius een Ranger. De overige twee zijn Wizards.

Ieder van deze personages heeft dus hun eigen verhalen te vertellen. Zoals Giatta die alles op alles zet om zielen te onderzoeken en haar ouders hun research af te maken. Ieder stukje informatie die je krijgt van de teamgenoten is een genot om mee te krijgen. Hoewel ik normaal snel door side content heen ga was dit het meer dan waard om allemaal te volgen.

Diverse gevechten houden je alert

Obsidian heeft met Avowed een zeer goed gevechtssysteem neergezet. Hoewel vooral de timing en richten van magie een uitdaging is in het begin weten ze je bezig te houden. Je moet namelijk constant actief zijn om niet te verliezen. Vijanden zijn agressief en laten je niet rustig je aanval uitvoeren zoals waar in veel games wel een opening voor is. Je hebt sowieso toegang tot twee loadouts waar je gemakkelijk tussen kunt wisselen, ook tijdens gevechten. Hierdoor heb je gemakkelijk twee manieren van vechten bij de hand.

Het verbeteren van je uitrusting is ook goed uitgewerkt. Je hoeft niet bang te zijn dat je wapens of uitrusting niet meer voldoet want deze kun je rustig upgraden. Je moet hier alleen wel even de juiste middelen voor verzamelen. Dit kan door ze in de wereld te vinden, side quests te doen of overbodige voorwerpen uit elkaar te halen. Het kost wat tijd en moeite, maar het is geen slecht systeem. Het is in elk geval beter dan op elke hoek een nieuw wapen met minimaal andere stats te vinden.

Een prachtig plaatje

Avowed is een waar spektakel voor het oog. Mocht je door vroege gameplay niet overtuigd zijn geweest, kijk dan vooral eens naar uiteindelijke gameplay. De Living Lands zijn een prachtige locatie met diverse en unieke omgevingen die een genot zijn voor je ogen. De kleurrijke artstyle voelt bovendien fris aan voor een genre wat regelmatig vooral duister wordt gemaakt. De wereld voelt hier bovendien erg levendig door aan.

Dit gevoel wordt alleen maar versterkt door het gebruik van de sterke soundtrack. Deze ondersteunt de sfeer van de omgevingen en gebeurtenissen, maar weet het binnen de perken te houden. Zo overheerst de soundtrack dus niet. Een ander gedeelte van de audio waar Avowed erg sterk is, zijn de stemmen. De personages die ingesproken zijn weten het verhaal op een zeer overtuigende manier te vertellen.