Eén van de grootste marketing punten van de PS5 is de DualSense controller. Geen DualShock 4, maar een compleet nieuwe naam om te tonen hoe vernieuwend de controller is. Adaptieve triggers en haptische feedback zouden namelijk je spelbeleving enorm moeten veranderen. Zelf was ik nogal sceptisch. De haptic feedback klonk een beetje als de Switch’s HD Rumble op steroiden en dat was een leuke gimmick, maar geen genre definiërend iets. Na Astro’s Playroom kom ik hier driedubbel op terug. De DualSense is zo indrukwekkend dat ik een aparte ‘review’ hierover wilde maken.
Laat ik beginnen met de haptic feedback. Haptic feedback is een manier van technologie om door middel van trillingen gevoel over te brengen. In games kun je dat op verschillende manieren toevoegen, van een harde stoot als je neergeschoten wordt tot subtiele trillingen zoals wanneer je loopt. Tot nu toe heeft dit niet heel erg in games gezeten maar Sony heeft hier verandering in gebracht. Met Astro’s Playroom, een gratis spel wat op iedere PS5 zit, krijg je een uitgebreide demo van wat mogelijk is. Elke actie, elke omgeving voelt anders.
Wanneer je loopt voel je afwisselend een klein tikje aan de linker- en rechterkant van de controller. Wanneer je in een soort klei loopt voel je dat de grond aan je trekt en geeft het oprecht een viezig gevoel. Je voelt het ijs onder je wanneer schaatst en rollen geeft ook een uniek gevoel. Zo voel je namelijk het verschil tussen zand, een hobbelige weg en asfalt.
Het klinkt misschien als klinkklare promotiepraat, maar vanaf het moment dat je de controller oppakt ga je merken wat voor verschil de DualSense met zich mee brengt op dit vlak. Er is alleen één ding waar ontwikkelaars mee moeten oppassen en dat is hoe erg het gebruikt wordt. Op plekken waar het regende of hagelde voelde je constant een tikkend gevoel. Nu was deze regen niet op een heel groot stuk, maar wanneer je dit een half uur tot een uur voelt gaat dit wel vervelend worden.
De adaptieve triggers doen echter niet onder aan de haptic feedback. Door het gebruik van adaptieve triggers kunnen de triggers zo ingesteld worden dat ze zwaarder of lichter ingedrukt moeten worden om de actie uit te voeren. Als een geweldig voorbeeld heb je het schieten van een boog. Hoe verder je de boog spant des te meer kracht je zult moeten zetten om de knop in te drukken. Of denk aan de mogelijkheden om met geweren het zwaarder of lichter te maken op basis van het type geweer. Het zal even wennen zijn, maar na de vingerspier training zul je het gebrek ervan eerder merken dan wanneer het gebruikt wordt.
Conclusie
De DualSense is het meeste next-gen aan de hele nieuwe generatie. Vergeet ray-tracing, quick resume en 4K 60 fps. Deze controller geeft een uniek gevoel weer en brengt een nieuwe dimensie naar gaming. De enige sidenote is dat ontwikkelaars wel echt hier gebruik van moeten gaan maken. Geen enkel ander spel maakte er echt op een manier gebruik van zoals Astro’s Playroom (tot nu toe dan). Ook zullen ze moeten opletten dat het niet te veel gebruikt wordt zoals met de regen en hagel.