Sinds ik vorig jaar tijdens Gamescom een uitgebreidere kijk op Hyenas kon werpen was de interesse in het spel opgeroepen. De afgelopen maanden heeft de game mede dankzij de closed alpha. Hoewel ik daar ook persoonlijk een onderdeel van was kon ik hier niets over delen. Gelukkig heeft Gamescom ons de kans gegeven alvast een potje te spelen voor de closed beta van start gaat op 31 augustus. Daar kun je je hier voor opgeven.
Voor wie het spel nog niet kent even een korte introductie. In Hyenas speel je met een team van drie unieke personages tegen verschillende andere teams. Dit op een gigantisch ruimteschip wat bovendien een winkelcentrum is. Met als doel om zo veel mogelijk loot te verzamelen om vervolgens veilig te ontsnappen uit het schip. De variatie op dit moment zit hem enorm in de unieke vaardigheden die ieder personage heeft, maar ook in de Zero G-gebieden. Hier kun je vrij rondvliegen zonder zwaartekracht wat voor een bijzondere gevechtstrategie zorgt. Dit is meteen een directe verandering geweest van de alpha resultaten. Oorspronkelijk kon je in dit gebied alleen voortbewegen met een grappling hook. Dit wist een developer in een interview met ons te vertellen. Dit interview zal later ook online verschijnen.
Zoals ik al noemde, is het de bedoeling om loot te verzamelen, dit zijn verschillende voorwerpen die in de wereld als antiek worden gezien. Aangezien Hyenas zich in de toekomst afspeelt zijn ze echter voor ons bekend. Zoals een Sonic figuurtje. Ieder stuk loot ligt opgeborgen in een kluis die je kunt openbreken. Echter, dit is nooit een simpel klusje aangezien andere teams en CPU’s je flink het leven zuur kunnen maken. Zodra je genoeg loot hebt verzameld, krijgt je team een vip status. Zelfs dan is het nog niet voorbij. Je moet veilig arriveren op het extractiepunt en daar je team nog een tijd verdedigen.
In Hyenas is het doel om een bepaalde waarde aan items uit het winkelcentrum te stelen. Deze items zijn artefacten uit de ‘oudheid’, aangezien Hyenas zich in de toekomst afspeelt. Een voorbeeld van een uniek artefact is een enorme speelpop van niemand minder dan Sonic! Deze bijzondere artefacten liggen echter niet zomaar voor het oprapen. Om ze te bemachtigen, moet je kluizen openbreken. Maar achter die kluisdeuren kunnen ook explosieven en voorraden voor je schild of levenspunten liggen. Dit is maar goed ook, want zodra je een kluis probeert te kraken, wordt je team overspoeld door computergestuurde bewakers, en er is ook altijd het risico dat een ander team je in de gaten houdt.
Aangezien een team wat wordt verslagen al hun loot achter laat zijn er dus meerdere manieren om de winst te behalen. Je kunt proactief kluizen kraken, zwakke tegenstanders afmaken en hun loot stelen of last minute bij het extractiepunt ze opwachten. Doordat de huidige speelbare personages zo uniek zijn heb ik me al uren kunnen vermaken met het spel en verwacht de komende tijd in de closed beta nog meer te spelen.
Over het afgelopen jaar heen ben ik eigenlijk alleen maar positiever geworden over het spel. De gameplay is soepel en de besturing voelt enorm goed aan. SEGA zou deze game eigenlijk meer moeten promoten dan Sonic, want het is echt een intens goede shooter die ondanks dat die niet af is al van hoge kwaliteit is. Zeker wanneer in de toekomst meer maps en personages verschijnen kan de potentie enorm zijn.