Over de jaren heen heb ik enorm veel verschillende VR-, MR- en andere XR-ervaringen geprobeerd. Van volledig loslopen bij Zero Latency VR, tot de tientallen reviews voor PSVR2, het proberen van de Microsoft Hololens en meer. Nooit had ik mijzelf gezien als de bestuurder van een graafmachine, maar tijdens gamescom kon ik dan toch even aan de slag ermee. Een virtuele dan wel, maar Dig VR is zeker een unieke ervaring.
Hoewel je in het echte leven verschillende certificaten zult moeten behalen voor het bedienen van een graafmachine, kun je binnenkort in VR je jongensdroom uitvoeren. Met de druk op een virtuele knop kun je je graafmachine beginnen te besturen. Dig VR laat je de graafmachines op verschillende manieren besturen. Zowel met knoppen als het gebruik van virtuele hendels en sticks.
Ik heb de knoppen besturing zelf niet gebruikt, aangezien ik met VR altijd het zo immersief mogelijk wil hebben. Dat was het ook zeker, want de besturing was zeker een onderdeel om aan te wennen. De twee middelste hendels lieten je ronddraaien of rijden. Om te rijden moet je ze beiden naar voren duwen. Eentje gebruiken zorgt ervoor dat je draait. Wat het wat lastig maakt, is dat als je één hendel net niet helemaal induwt, je net niet helemaal fijn beweegt en dat heeft echt hele kleine marges voor je dit merkt.
Het is ook zeker geen makkelijke game, je hebt naast je twee hendels nog twee joysticks. De ene om de kraan te bedienen en de andere voor de accessoire die aan de kraan zit te bedienen. Dit kan een schep zijn, maar zoals ik in de demo ervoer zijn er ook andere elementen die gekoppeld kunnen worden aan de machine. Zoals een drilboor om door steen heen te drillen. Het bewegen van de schep is ook een erg lastig onderdeel om onder de knie te krijgen. Doordat de tracking van VR nog niet perfect is, kun je snel per ongelijk de virtuele joystick verkeerd bewegen, iets wat wel voor enigszins wat irritatie zorgde.
In de demo heb ik alleen de tutorial kunnen doen en de garage waar je je graaf bedrijf in gaat opbouwen kunnen bekijken. Maar als ik al kijk naar wat ik heb kunnen doen verwacht ik zeker dat er meer vrijheden en mogelijkheden gaan komen. Ik hoop het in elk geval want ik denk dat je je anders snel kunt gaan vervelen.
Roto VR
Een ander onderdeel van mijn preview met Dig VR was verbonden hardware. De Roto VR is een uniek stuk hardware wat immersie in games nog meer verhoogt. Deze stoel kun je verbinden met verschillende headsets voor een unieke ervaring. Deze stoel kan namelijk op basis van acties in VR verschillende effecten hebben. Zo kan die 360 graden ronddraaien, heeft die verschillende systemen om door je hele lichaam trillingen te voelen. En Dig VR is een perfecte titel om dit te ervaren.
Het draaien en bewegen van de graafmachine geeft een zeer realistische ervaring met de Roto VR. Van de trillingen tijdens het draaien en rijden met de graafmachine voelde het echt alsof je in een wagen zat. Hoewel ik had verwacht eerder duizelig er door te worden gaf de stoel mij juist net een beetje ondersteuning om meer een oriëntatie te hebben in het spel.
Het nadeel van Roto VR is dat het best een groot object is en dus redelijk wat ruimte inneemt. Nu heb je dat voor VR sowieso nodig, maar voor een VR sessie kun je gemakkelijk wat meubels aan de kant schuiven. Roto VR stop je niet zomaar even onder de bank.
Ik heb het voor nu dus alleen kunnen testen met een graafmachine, maar volgens Roto VR moet het geschikt zijn voor meerdere typen games waaronder populaire spellen als Asgard’s Wrath II en meer. Ik ben dan ook benieuwd naar hoe de implementatie daar werkt.