De Eredivisie heeft de samenwerking met Sorare uitgebreid tot 2025. Sorare, wereldwijd een van de bekendste aanbieders van fantasy football, wordt door de overeenkomst exclusieve NFT Fantasy Sports Partner van de Eredivisie. Fans en verzamelaars kunnen de komende seizoenen opnieuw digitale spelerskaarten van eredivisiespelers verzamelen, (ver)kopen, winnen en hiermee spelen in het spel dat Sorare mondiaal aanbiedt.
Fantasie voetbalgame via NFT’s
Sorare combineert een gratis te spelen fantasy voetbalgame met digitale spelerskaarten om fans dichter bij het voetbal te brengen. Dit wordt ondersteund via zogeheten niet-vervangbare tokens (NFT’s), waar Ethereum-blockchain wordt gebruikt om vast te leggen wie de eigenaar is van een digitale spelerskaart en de zeldzaamheid van kaarten te garanderen. De waarde en kwaliteit van deze kaarten zijn gebaseerd op prestaties in de echte voetbalwereld. Zo kan de waarde van een digitale spelerskaart fors stijgen naarmate een eredivisiespeler meerdere weken goed presteert op het veld.
Meer dan drie miljoen spelers wereldwijd
De samenwerking biedt de Eredivisie mogelijkheden om nieuwe fans over de hele wereld te bereiken via Sorare. Zo heeft Sorare op dit moment meer dan drie miljoen spelers in ruim 180 landen. Daarnaast zorgt de verlenging van de samenwerking voor een uitbreiding van deze relatief nieuwe inkomstenbron.
Naast de Eredivisie heeft Sorare overeenkomsten met meer dan 300 sportorganisaties, waaronder de Spaanse La Liga, de Duitse Bundesliga en Italiaanse Serie A. Ook heeft het van oorsprong Franse bedrijf verschillende deals gesloten met sporters, zoals Paris Saint Germain-aanvallers Kylian Mbappé en Lionel Messi, en veelvoudig grandslamwinnares Serena Williams. Daarnaast komen ook voormalige eredivisiehelden als Marco van Basten, Ruud Gullit en Ronaldo in het spel terug met een eigen ‘legends’ spelerskaart.
Unieke samenwerking
Michael Meltzer, Head of Business Development bij Sorare: “De Eredivisie is een van de meest iconische competities in de wereld: met een ongeëvenaarde geschiedenis, grote talenten en een van de grootste en meest passievolle fanbases in de sport. We zijn erg enthousiast over de uitbreiding van onze samenwerking met een competitie die, net als ons, zich actief inzet om te innoveren en fans authentieke ervaringen aan te bieden. Dankzij deze exclusieve samenwerking kunnen fans van over de hele wereld Sorare gebruiken om nog dichter bij de eredivisieclubs te komen waar ze van houden. Van Ajax tot PSV en van Feyenoord tot één van de vele andere roemrijke clubs in de Eredivisie.”
Marc Rondagh, Head of Marketing & Commercial Development bij de Eredivisie CV, vult aan: “Bij de Eredivisie streven we er altijd naar om nieuwe innovaties aan onze supporters te bieden, met als doel om hun fanbeleving te vergroten en hen het gevoel te geven dat ze zich nog meer verbonden voelen met hun favoriete club en de wereldwijde voetbalgemeenschap. We waren in 2021 een van de eerste competities die ging samenwerken met Sorare en zijn enthousiast over het spel dat ze mondiaal aanbieden. We zijn dan ook zeer verheugd dat we onze samenwerking met Sorare uit kunnen breiden en nieuwe initiatieven voor liefhebbers kunnen ontplooien.”
Bron en foto © Eredivisie