Onderzoek in opdracht van Radio 538: 49% doet sinds pandemie vaker iets goeds voor een ander
De coronapandemie is van sterke invloed op de bereidheid van Nederlanders om iets goeds te doen voor een ander. Bijna de helft van Nederland (49%) geeft aan dit vaker te doen sinds de opkomst van Covid-19, blijkt uit representatief onderzoek in opdracht van Radio 538. Onder 18-34 jarigen ligt deze bereidheid zelfs nog hoger, met een percentage van 70%. Ook is de Nederlander vrijgeviger geworden, 21% geeft aan meer geld te (gaan) doneren aan het goede doel door de crisis. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van ‘Missie 538’, een actieweek van 17 t/m 24 december waarin de zender zich samen met luisteraars inzet voor verschillende goede doelen.
Van alle Nederlanders doet 82% naar eigen zeggen vaak iets goeds voor eenander. De meeste Nederlanders (53%) doen ‘kleine klusjes’ voor iemand anders, zoals boodschappen halen of oppassen. Daarna volgen donaties in de vorm van geld (37%) en vrijwilligerswerk (28%). Wanneer wordt gekeken naar de invloed van de feestdagen, blijkt dat ruim één op de vier Nederlanders (28%) rond die tijd meer aan goede doelen geeft.
Coco Hermans, Radio Director 538: “Hartverwarmend om te zien dat, ondanks dat de wereld op z’n kop staat, we vaker aan de ander denken. Dat stimuleert Radio 538 graag, omdat ook wij geloven dat we juist nu met elkaar een groot verschil kunnen en moeten maken. De feestdagen zijn een periode van saamhorigheid en warmte en daarom zetten we ons tijdens Missie 538 in om zoveel mogelijk missies voor verschillende goede doelen te volbrengen. Op een positieve, gezellige manier zorgen we in de dagen voor kerst via radio en tv voor verbinding in Nederland. Samen met luisteraars, bekende vrienden van het station en collega’s voor en achter de schermen slaan we de handen ineen en zetten we alles op alles om er een onvergetelijke week van te maken!”
Aanstaande vrijdagochtend gaat de eerste missie van Radio 538 van start. Tijdens Missie 538 komt de radiozender in actie voor onder andere twee nieuwe Ronald McDonald Huiskamers in ziekenhuizen, bussen voor het Nationaal Ouderenfonds en een kraamafdeling voor gedumpte kittens. Zodra er genoeg geld is opgehaald voor de eerste missie, is de missie volbracht en start er een nieuwe voor het volgende goede doel dat de hulp van Radio 538 en de luisteraars hard nodig heeft.
Luisteraars kunnen meestrijden door te doneren in ruil voor muziek, maar ook door een eigen actie te starten en de opbrengst daarvan te doneren of een bestaande actie van een ander te steunen met een donatie. Daarnaast opent de radiozender een veiling waar onder andere bekende vrienden van het station unieke producten en ervaringen aanbieden waar luisteraars op kunnen bieden. Er komt een aangepaste programmering, de dj’s dagen zichzelf en gasten uit in challenges, er zijn aangrijpende reportages te horen en dj’s gaan het land in op zoek naar bijzondere verhalen.
Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve groep Nederlanders van 18 jaar en ouder, n=641 in het consumentenpanel van Dynata, in opdracht van Radio 538.
Bron: Radio 538 © Pixabay