Geen parfum is zo beroemd als Chanel Nº 5. Radiomaker Laura Stek vraagt zich af waarom het parfum, sinds de ontwikkeling in 1921, de tand des tijds heeft doorstaan. Zijn het de mythische verhalen, is het de uitgekiende marketingstrategie of is het de geur zelf die alle trends overleeft?
Chanel Nº 5 werd 100 jaar geleden gelanceerd. Sindsdien doen er veel verhalen de ronde over het parfum. Dat Marilyn Monroe ’s nachts een paar druppels droeg bij wijze van onzichtbare nachtjapon, dat er wereldwijd iedere 30 seconden een fles wordt verkocht, dat Coco Chanel de geur liet maken om het verdriet over haar verongelukte minnaar te verwerken.
Samen met vier kenners probeert Laura Stek de ontstaansgeschiedenis te achterhalen en feit van fictie te scheiden. Via onderzoek naar het parfum stuit ze op verhalen over de positie van de vrouw aan het begin van de twintigste eeuw, over modernisering in de parfumindustrie, maar ook op de zwarte bladzijden van Chanels biografie; haar rol tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Stek spreekt met kunsthistoricus en geurexpert Caro Verbeek, geurontwerper Frank Bloem, ‘Perfume Professor’ Jessica Murphy en boekontwerper en Chanel Nº 5-drager Irma Boom.
In Chanel Nº 5 zitten zowel geuren die gebruikt werden door de hogere klasse, als geuren die door de lagere klasse werden gedragen. Daarmee was het een revolutionair parfum.
Kunsthistoricus en geurexpert Caro Verbeek
Je kunt ruiken dat het niet gemaakt is voor het snelle effect, zoals veel moderne parfums die op Schiphol te koop zijn. Het ontwikkelt zich in de tijd, zoals een film of een muziekstuk. Geurontwerper Frank Bloem
Chanel was de belichaming van de moderne vrouw, dat imago heeft sterk bijgedragen aan het succes van het parfum. Maar Chanels dubieuze optreden in de oorlog laat wel zien dat de vrouw gecompliceerder was dan haar imago.
‘Perfume Professor’ Jessica MurOVT Het spoor terug: Chanel Nº 5, zondag 19 december, 11.20 uur, VPRO, NPO Radio 1, NPO Luister en de podcastapps. Bron: VPRO Foto © Iris Frankhuizen