Een onterecht applaus voor een man op Facebook. Een man kopieerde een Facebookbericht van een ander over een heldhaftige daad zonder vermelding. Mensen dachten dat het zijn actie was. Het bericht werd massaal gedeeld en de man werd onterecht als held aanschouwd.
Het Facebookbericht gaat over hulp die Inge Albers heeft aangeboden in de Kruidvat twee jaar geleden. Een 70-jarige mevrouw kocht daar een treinkaartje, maar wist niet dat het om een e-ticket ging. De mevrouw begreep de procedure niet en wilde daarom haar geld terug. Het personeel weigerde en toen schoot Albers te hulp.
Geen klachten meer
Het verhaal werd door sommigen herkend, dat bleek uit de reacties onder het Facebookbericht van de man. De meesten gaven aan het fijn te vinden dat het verhaal opnieuw werd gedeeld. “Dit mag niet kunnen gebeuren”, schreef iemand. We zijn nu twee jaar verder en Kruidvat heeft geen klachten meer ontvangen: “Wij zijn in de zomer van 2017 gestart met NS e-tickets. Dit heeft destijds, tot onze spijt, voor een kleine groep consumenten voor enige vorm van verwarring gezorgd, omdat in een actie daarvoor fysieke kaarten en e-tickets te koop waren. In 2018 en ook dit jaar verkochten we alleen e-tickets. Wij hebben dit beter en duidelijker gecommuniceerd en hierover geen klachten ontvangen”. Aldus woordvoerder Aïcha Moussaoui.
Uit de hand gelopen
De man liet via een privébericht weten dat het niet de bedoeling was om als held aanschouwd te worden. Waarom de man de auteur niet had vermeld en waarom hij niet is ingegaan op de opmerkingen onder zijn bericht is onbekend. Hij wilde niet ingaan op die vragen. Het bericht werd gepubliceerd op 4 november dit jaar. De post is 6800 keer gedeeld en heeft 1200 opmerkingen. De auteur heeft het bericht 28 november verwijderd.
Bron: www.danickjacobsen.nl