Tijdens gamescom dit jaar kregen we de kans om Winter Burrow, één van de aankomende (console) exclusieve Xbox-games, te spelen. In een sessie van ongeveer 20 minuten kregen we een eerste indruk van deze enorm schattige game. Het beviel me in elk geval meer dan verwacht.
Na een korte introductie over het achtergrondverhaal werd ik meteen de game in gegooid om te gaan spelen. In Winter Burrow speel je als een klein muisje die na jaren terugkeert bij een vorige woning in het midden van een bos. Dit huis is echter volledig vervallen en dus zul je aan de slag moeten gaan om het huis te repareren. Anders zul je de harde winter niet kunnen overleven.
Jij als klein weerloos muisje moet er dus steeds op uit om grondstoffen te verzamelen om je huis op te knappen. Dit begint klein. Zo begin je met het aanmaken van je haard door wat stokjes op te rapen en deze aan te steken. Hierna moet je op zoek naar materiaal om een bijl te maken. Vanaf de bijl kun je weer betere voorwerpen verzamelen om je stoel te repareren enzovoort. Het is echter niet zo simpel als oneindig buiten spullen verzamelen.
Nee, de game heeft meerdere mechanics die je taken vermoeilijken. Zo is de buitenwereld dus koud en verlies je steeds wat lichaamswarmte. Wanneer je onder een bepaalde hoeveelheid komt, begint er ijs op je scherm te vormen als een soort waarschuwing dat je terug naar je huis moet. Wanneer dit gebeurd zul je al je items kwijtraken en weer thuis wakker worden. Om je warmte op te bouwen moet je simpelweg een tijdje je huis in gaan.
Tenminste dit was zo in de demo. Verder heb je nog balken voor energie waarvoor je naar bed moet gaan om het bij te vullen en een balk voor je maag. Tijdens mijn demo had ik eigenlijk van beide balken amper last. Zo was de energie aan het einde van een dag nog niet leeg en was de maag na 2,5 dagen nog voor 65% vol.
Dus ik ben benieuwd of de game meer uitdaging gaat toevoegen. Dat is naar volgens mij wel noodzakelijk. Wanneer dat niet gebeurd ben ik bang dat de game vooral heel veel heen en weer gesjouw gaat worden zonder enige uitdaging. Dan kan de game nog zo schattig zijn, maar zal het waarschijnlijk niet de fascinatie van spelers vast kan houden of van tevoren kan wekken. Zeker op Game Pass waar de concurrentie hoger is dan ooit voor aandacht van de speler.
Dat zou zonde zijn, want de gameplay voelt als geheel erg rustgevend aan. De grafische stijl spreekt een soort van rust uit over de speler en de muziek past hier goed bij. Zeker wanneer je in je huisje bent en je die stukje bij beetje ziet verbeteren. Je hebt eigenlijk iedere paar minuten wel een doel bereikt waardoor de game je blijft proberen te motiveren.
Het is dus leuk, maar…
Nu heb ik de gameplay van de demo in iets meer dan 10 minuten kunnen voltooien en ben ik best onder de indruk van het spel. De algehele sfeer en grafische stijl zijn uitstekend en ook de gameplay loop is in elk geval tot nu toe bevredigend. Ik hoop echter dat er nog wel iets meer uitdaging komt dan wat er nu is. De game heeft net te weinig vlees op de botten lijkt het nu, maar ik word graag in het ongelijk gesteld hiermee.