Het derde deel in de ‘Two Point’-serie is onderweg! Eerder brachten SEGA en Two Point Studios al Two Point Hospital en Two Point Campus uit, en nu is het de beurt aan musea. In hun aankomende game (je raadt het nooit) Two Point Museum kruip je in de rol van museumcurator. Het is niet alleen jouw taak om het museum goed in te richten en leiding te geven aan het personeel: je bent namelijk ook verantwoordelijk voor het doen van nieuwe vondsten die je tentoon kan stellen. Op gamescom kregen we een voorproefje van deze simulatiegame die op 4 maart zal verschijnen voor pc, Xbox X|S en de PlayStation 5. Wat vonden we ervan? Je leest het in onze Two Point Museum preview.
Promotie
Zoals gezegd, krijg je in Two Point Museum een heel museum onder je hoede. In de demo die ik te spelen kreeg, werd ik door middel van een tutorial langzaam voorbereid op deze nieuwe rol. Kort gezegd: je wilt geld binnenhalen. En dat doe je natuurlijk door een bezoekwaardig museum in te richten! Het begint dus met het plaatsen van enkele interessante stukken om tentoon te stellen. En hoewel er al wel iets te bekijken is in het museum, is de manier waarop het tentoongesteld is allesbehalve aantrekkelijk. Het is dus zaak om experts in te huren die de stukken onderhouden, en om zelf je creativiteit de loop de laten bij het decoreren van de ruimte. Je kunt goed zien wanneer een stuk genoeg versiering heeft door meters die erboven verschijnen. Dat geldt ook voor informatieborden en donatiekastjes: het is direct duidelijk op welke stukken deze van toepassing zijn.
Uiteraard heb je meer mensen nodig dan alleen personen die stukken onderhouden. Je neemt dus ook al snel iemand aan die de kaartverkoop kan doen, een schoonmaker en een bewaker die ook de donatiekastjes leegt. Want hoewel je gewoon een toegangsprijs kan vragen, zijn donaties de sleutel om echt goede investeringen in je museum te krijgen.
Op avontuur
Toen ik het inrichten en managen een beetje in de vingers had, kwam een ander belangrijk onderdeel aan bod: het vinden van nieuwe stukken voor het museum! Hiervoor kun je experts op pad sturen met je eigen helikopter. Ik had nog niet veel verkenningsopties: deze moet je langzaam vrijspelen. Maar wat ik wel kon doen, was op de vlakten op zoek naar dinofossielen. Een goed museum is natuurlijk niet compleet zonder een dino, dus dit kwam perfect uit. Expedities zijn alleen niet zonder gevaren. Mijn expert kwam bijvoorbeeld terug met een mooi nieuw fossiel, maar ook met teer aan zijn voeten. En daardoor liet hij door het hele museum vieze voetafdrukken achter! Daarnaast zal het voor hemzelf ook geen pretje zijn geweest.
Dat was het moment om te introduceren hoe je ruimtes binnen je museum kan bouwen. Sommige kamers, zoals een personeelskantine of een souvenirwinkeltje, hebben een minimale grootte. Door in je museum de vakken te selecteren die je voor een ruimte wilt gebruiken, wordt deze automatisch gebouwd. In de kantine kon ik gelukkig een machine neerzetten die mijn experts weer in oude staat kon herstellen na expedities, dus het leed bleek van korte duur.
Conclusie
De Two Point Museum preview gaf me een goed idee van de gameplayloop van Two Point Museum. Je richt je museum in, verdient geld, ontdekt nieuwe stukken en dan begint het riedeltje weer opnieuw. Maar langzaamaan moet je natuurlijk steeds meer rekening gaan houden met je bezoekers. Ik heb het nog niet hoeven gebruiken in de demo, maar je kunt bijvoorbeeld kijken welke feedback bezoekers hebben om je museum nog beter in te richten. En hoewel ik al mijn stukken nu gewoon in de lege ruimte kon plaatsen, kun je later veel meer je draai geven aan de inhoud door zelf te kiezen welke exposities je wilt houden en in de spotlight te zetten wat jij leuk vindt. Tot slot wordt ook de souvenirwinkel een belangrijke bron van inkomsten, maar daar heb ik nog weinig mee kunnen experimenteren.
Zoals het Two Point-games betaamt, gaat ook Museum gepaard met een gezonde dosis humor. In de game merkte je dit al door de verteller die zichzelf niet al te serieus neemt, maar ik vind de preorder bonus hier ook wel een goed voorbeeld van. Two Point Museum is namelijk een SEGA-game, dus kon een crossover niet ontbreken. Als je nu al enthousiast bent en de game bestelt, krijg je Sonic-kostuums voor je medewerkers, Sonic-producten in je souvenirwinkel en Sonic-decoraties. Want welk museum is nu niet gebaat bij een bewaker in een Tails-kostuum! Zet jij deze game op je wishlist?