Mecha Break is één van de games die we op gamescom hebben kunnen proberen. Het is de zoveelste game die gebruik maakt van grote mechs om te vechten. De vraag is dus of deze game zich genoeg apart kan zetten of dat het gedoemd is om te falen. Na enkele potjes te hebben gespeeld kan ik zeggen dat de game zeker potentie heeft.
Heerlijk chaotisch
Over de jaren heen heb ik verschillende games gespeeld waar mechs besturen, de main gameplay of een groot onderdeel was van de gameplay. Games als Xenoblade Chronicles X, RIGS: Mechanized Combat League en meer. Bij de ene game werkt het concept van mechs beter dan de andere. Na eerst de gameplay introductie gezien te hebben, was ik bang dat dit bij Mecha Break niet helemaal top zou werken. De gameplay leek te chaotisch om echt goed in elkaar te zitten. Echter, de gameplay bleek goed in elkaar te zitten dankzij diepgaande mechanics en unieke mechs.
Verschillende mechs voelen goed aan
Wat meteen opvalt bij het starten van de game is dat de game erg veer mogelijkheden heeft. Eigenlijk te veel voor een afspraak van 30 minuten op gamescom, maar dankzij de hulp van de ontwikkelaars was er wat orde in de chaos te vinden. Op het moment zijn er 13 mechs gepland voor het spel, ieder met volledig unieke eigenschappen. Nu kun je de mechs flink aanpassen naar je eigen wensen met verschillende cosmetics, maar het gaat natuurlijk om de krachten.
De verschillende mechs zijn echter ook qua krachten dus erg uniek. Zo heb je mechs die klassieke tank rollen aannemen, maar ook een mech die een tweede laag armour heeft die kapot kan gaan. Deze laag kun je eenmalig per leven terugroepen om meer bescherming te krijgen. Dan heb je ook weer mechs die gebruik maken van lasers om een omnidirectional attack uit te voeren of juist een die gefocust is op een tegenstander.
Ik heb met twee verschillende mechs een ronde kunnen spelen en was om eerlijk te zijn verrast hoe verschillend ze aanvoelden. Niet alleen qua aanvallen, maar ook qua besturing. Zo is de snelheid anders per mech en is ook hun overige mobiliteit flink anders. Zo kon ik met de gepantserde mech slechter vijandig vuur ontwijken omdat ik veel logger was. Je zult dus echt moeten leren spelen per mech.
Uniekere gameplay
Qua gameplay doet Mecha Break veel dingen goed. Hoewel het een soort van hero shooter is, wat natuurlijk een erg lastig genre is (iets wat Concord heeft bewezen). Het voelt echter op alle punten uniek aan. Nu heeft het standaard elementen zoals het samenspelen met je team, verschillende modussen en verschillende klassen van speelbare personages. Echter, het heeft ook wat uniekere elementen. Zo was er in één level plotseling een zandstorm opgekomen. Deze stage hazard zorgde ervoor dat niet alleen mijn eigen zicht werd verminderd, maar het gaf ook minder visuele cues waar vijanden zijn, waar geschoten wordt enzovoort. Zelfs als je andere mechs ziet, is het minder duidelijk of het een vriend of vijand betreft. Om dit te omzeilen moet je beschutting vinden. Bijvoorbeeld binnen in een gebouw. Hier heb je geen last van de zandstorm.
Dit voegt dus ook wel een uniek element toe waardoor ik benieuwd ben geworden naar overige onderdelen en of er meer van zulke verrassingen in het spel zitten.
Voorlopige conclusie
Mecha Break lijkt zeker een recht van bestaan te krijgen. De gameplay is leuk, divers en de verschillende modi werken goed. De gameplay voelt al uniek vergeleken met andere hero shooters en als de support goed wordt aangepakt, kan het zeker één van de grotere games worden in het genre. Het heeft namelijk alles wat het nodig heeft. Unieke gameplay, diverse personages en goed uitgewerkte mechanics.