Jaren geleden heb ik het meest bekende Riot Games spel gespeeld: League of Legends. Hoewel mij dat totaal niet beviel zijn er dagelijks miljoenen spelers die van de MOBA genieten. Echter, de wereld van LoL vond ik dan wel weer boeiend. Riot is de laatste jaren de achtergrondverhalen van de bekende League personages aan het uitwerken door middel van andere media, waaronder dus games.
Eén van die aankomende stukken media is Song of Nunu: A League of Legends Story. Ontwikkeld door Tequila Works, bekend van onder andere Rime, komt er een verhaal uit waarin je het jongetje Nunu samen met een yeti, Willump, volgt. Deze twee personages waren in League of Legends al toegevoegd in 2009, maar krijgen nu dus een eigen game. Nunu en Willump trekken in de game door een prachtig winters landschag genaamd Freljord die er op de normale Switch al enorm kleurrijk uit zag (laat staan met een Oledscherm). De game zal ongeveer tien uur van je tijd in beslag nemen is is voor iedereen toegankelijk. Met of zonder gamevaardigheid en met of zonder LoL-kennis.
Heel eerlijk stond de game nog totaal niet op mijn radar tot Gamescom. Ik volg niets van Riot Games en had de aankondiging volledig gemist. Gelukkig kregen we een uitnodiging van Tequila Works om langs te komen. Als een fan van Rime was ik enthousiast en plande ik de afspraak in. Snel werd het één van mijn favoriete ervaringen op de vloer.
De game heeft namelijk een unieke speelstijl waarbij je het meeste van de tijd Nunu bestuurt, maar soms op de rug van Willump klimt als het nodig is om het gevaarlijke landschap van Freljord te trotseren. Door middel van verschillende krachten kun je je verplaatsen over wereld. Zo kan Nunu sneeuwballen gooien om obstakels kapot te maken of water te bevriezen (Willump kan niet zwemmen), terwijl Willump grote sprongen kan maken en muren kan beklimmen. Naast kleine puzzels komen er ook verschillende gevechten in het spel voor. In de korte demo had ik alleen simpele wolven als vijand, maar ik verwacht wel wat meer uitdaging later in het spel.
Hiermee zijn nog niet eens alle mechanics benoemd. Er zijn er een aantal die op een toepasselijke manier inspelen op de omgevingen en puzzels die ik in deze hands-on nog niet heb genoemd. Echter, onder het mom van niet alles spoilen houd ik er nog een paar geheim voor spelers om zelf te ontdekken mochten ze interesse hebben gekregen in het spel.
Song of Nunu: A League of Legends Story was voor mij een enorme verrassing op Gamescom en ik heb van ieder moment in de game genoten. Het staat zeker op mijn radar nu om te gaan spelen wanneer de volledige versie uit komt. Zelfs als de moeilijkheidsgraad niet omhoog gaat, ben ik benieuwd wat het verhaal gaat brengen.