Dinsdag 5 januari bestaat het NOS Jeugdjournaal 40 jaar. Het programma begon in 1981 als een kort nieuwsprogramma voor kinderen en is uitgegroeid tot een merk dat dagelijks honderdduizenden kinderen bereikt op televisie, YouTube, Instagram en via de Jeugdjournaal-app en site. Het NOS Jeugdjournaal besteedt op verschillende manieren aandacht aan zijn verjaardag.
NOS Jeugdjournaal ‘Live achter de Schermen’
Presentator Lucas van de Meerendonk geeft een live kijkje achter de schermen van het NOS Jeugdjournaal. Voor, tijdens en na de Jeugdjournaaluitzending leidt hij de kijker onder meer langs de redactie, montagesets, regieruimte en de studio en laat hij zien wat er allemaal komt kijken bij het maken van het Jeugdjournaal.
Dinsdag 5 januari, 18.45-19.25 uur, YouTube-kanaal NOS Jeugdjournaal
NOS Jeugdjournaal
In de reguliere Jeugdjournaaluitzending van 5 januari is een speciale terugblik te zien: hoogtepunten van 40 jaar nieuws en kindertrends door de decennia heen. Alle (oud)presentatoren komen in de decors van de afgelopen jaren nog eens voorbij. Presentatie is in handen van Evita Mac-nack.
Dinsdag 5 januari, 19.00-19.20, NPO 3/Zapp
Uitgezocht | Geheimen van het Jeugdjournaal
YouTube-presentator Benjamin Kat beantwoordt in de serie ‘Uitgezocht’ vanuit de kelder van het Jeugdjournaal prangende vragen van kijkers en duikt in de geschiedenis van het programma. Slapen de mensen van het Jeugdjournaal weleens op hun werk? En hoe komen ze aan nieuws? In de kelder vindt Benjamin decorstukken van vroeger.
Vanaf dinsdag 5 januari, YouTube-kanaal NOS Jeugdjournaal
Het NOS Jeugdjournaal is één van de langstlopende nieuwsprogramma’s voor kinderen in Europa. Bij de start in 1981 had alleen de BBC al een journaal speciaal voor kinderen. Inmiddels hebben meer dan 30 landen hun eigen variant. Vaak zijn ze gestart met hulp van de NOS.
Het programmaheeft in veertig jaar nogal wat veranderingen ondergaan. In de beginperiode was er drie keer per week een uitzending van vijf minuten. Later werd dit een dagelijkse uitzending van tien minuten en kwam er ook een korte ochtenduitzending. In augustus 2017 werd de zendtijd verdubbeld naar twintig minuten en verhuisde het programma naar 19:00 uur.
Ronald Bartlema, Chef NOS Jeugdjournaal: “We maken nu ruim drie jaar een journaal dat bijna net zo lang is als het Achtuurjournaal. Toen we verdubbelden in zendtijd en ook nog eens ons tijdslot veranderde, was dat best een spannende stap. Ook nam het aantal platforms afgelopen jaren toe. Behalve op tv staat er dagelijks nieuws voor kinderen klaar op de site, YouTube en Instagram. We zien dat televisie ook thuis nog steeds behoorlijk goed wordt bekeken. Vooral in de Jeugdjournaal-doelgroep: kinderen van 9-12 jaar. Onder deze groep is het marktaandeel met bijna 50 procent hoger dan ooit. En we zien dat YouTube, waar we veel van onze verhalen publiceren, mee profiteert. Het NOS Jeugdjournaal verwelkomde afgelopen juni de 500.000ste abonnee en is daarmee het grootste Nederlandse nieuwskanaal op YouTube.”
Bron© NOS