Bewerkte foto’s, catfishen, liegen over leeftijd… De wereld van online daten is lang niet altijd makkelijk. Uit recent onderzoek van datingapp Fruitz naar de dategewoonten onder Gen-Z blijkt dat de jongvolwassenen vooral op zoek zijn naar een ding: authenticiteit. Bij deze eerlijke vorm van dating staan onbewerkte foto’s, open gesprekken over geestelijke gezondheid en transparantie over diens leven centraal. Fruitz noemt de dating trend dan ook heel toepasselijk: realdating.
Fruitz deed onderzoek onder 500 single jongvolwassenen die actief zijn op datingapps, om erachter te komen wat Gen-Z verstaat onder dating en hoe zij zich gedragen op datingapps. De resultaten toonden een positieve en eerlijke manier van dating in een druk leven; Gen-Z is meer dan bereid de tijd te nemen om iemands persoonlijkheid goed te leren kennen en om de relatie te laten slagen — ook als blijkt dat de ander bagage blijkt te hebben. Het resultaat van deze bevindingen noemt Fruitz ‘realdating’; dating waarbij transparantie en openheid centraal staan.
Let’s get real about dating
Generatie Z gaat voor een transparante aanpak in de (online) dating wereld. Onder de respondenten gaf bijna driekwart aan altijd eerlijk te zijn op hun datingprofiel, geen bewerkte foto’s te plaatsen of te liegen over hun leeftijd. Het is dan ook geen verrassing dat onbewerkte en duidelijke foto’s the way to go zijn voor deze jonge daters: bijna 20% van de respondenten zegt dat bewerkte foto’s een absolute no-go zijn op een dating profiel en nog eens 28% zegt dat foto’s waarbij het gezicht niet duidelijk zichtbaar is als hinderlijk wordt ervaren tijdens een swipe-sessie.
Hoewel vrouwen het erover eens zijn dat bewerkte profielfoto’s een ergernis zijn, is een andere grote frustratie voor deze groep dat matches oneerlijk zijn over hun datingintenties, zoals beweren op zoek te zijn naar een serieuze relatie maar eigenlijk alleen naar een one night stand te willen. Meer dan een kwart van de vrouwen zegt dat dit hun nummer één irritatie is, omdat zij het tijdverspilling vinden om iemand te leren kennen die geen goede match is en andere dingen wil in het leven.
Hij gelooft in mij
Tijdens het online daten gelooft twee op de tien respondenten er volledig op dat hun online match de waarheid vertelt. Ze geven aan dat zij geen extra informatie opzoeken op het internet voorafgaand aan de eerste date. Wel zijn mannen (26%) hierin beter van vertrouwen dan vrouwen (12,5%). Experts bij Fruitz vermoeden dat het grote verschil in direct vertrouwen te wijten is aan veiligheidsrisico’s onder vrouwen. Of dit vertrouwen helemaal terecht is valt te betwijfelen. Bijna 30% van alle respondenten geeft namelijk aan weleens online gecatfisht te zijn.
Zonder regen geen zonneschijn
Eerlijkheid beperkt zich niet tot de oppervlakkige aspecten van online daten, zoals een goede profielfoto. Gen-Z is niet bang om moeilijke gesprekken aan te gaan over geestelijke gezondheid. Meer dan 60% is direct eerlijk tegenover hun online match over diens geestelijke gezondheid en is volledig transparant bij vragen over hun mentale gesteldheid. Een perfect gecureerd leven zonder tegenslagen lijkt onrealistisch en onaantrekkelijk voor de jongvolwassenen; 4 op de 10 is bereid om meer tijd en dates te investeren in iemand die direct eerlijk is over issues zoals geestelijke gezondheid of geldproblemen. Daarnaast vindt bijna 90% iemand veel aantrekkelijker als die volledig zichzelf durft te zijn.
Een sterke basis bouwen
Deze generatie doet het graag wat rustiger aan en leert iemand liever eerst wat beter kennen voordat ze een date in de agenda zetten. Een kleine 40% geeft aan pas een date in te plannen nadat zij eerst twee of drie weken online gechat hebben met hun match. Opvallend is dat 20% van de ondervraagde vrouwen liever langer dan een maand online contact heeft voordat zij iemand in het echt ontmoeten. Voor deze digital natives wekt een gebrek aan social media profielen geen argwaan; 8 op de 10 geeft aan een date gewoon door te laten gaan als blijkt dat hun match geen online social aanwezigheid heeft en vertrouwt erop dat zij hiervoor een goede reden hebben.
Tanita Mierau, Country Manager Nederland/België/Zwitserland bij Fruitz, zegt: “Voor deze generatie staat transparantie en eerlijkheid hoog in het vaandel. Ze zijn niet bang om het gesprek over geestelijke gezondheid aan te gaan en willen de ander een eerlijke kans geven om hun authentieke zelf te tonen. Het is precies wat wij hopen te stimuleren bij onze gebruikers. De ergernis die speelt onder ruim een kwart van de vrouwen over niet eerlijk zijn over datingintenties, hopen wij zoveel mogelijk weg te kunnen nemen in onze app. Al onze gebruikers kiezen namelijk een fruitsoort op hun profiel die correspondeert met het soort verbintenis waar zij naar op zoek zijn. Zo willen wij vanaf het allereerste moment authenticiteit en transparantie creëren voor onze gebruikers. Iedereen kan en mag zichzelf zijn bij Fruitz.”