Miljoenen ogen zullen vandaag over de hele wereld rollen als The Body Shop aankondigt dat het ’s werelds eerste wereldwijde schoonheidsmerk* is geworden dat 100% veganistische productformuleringen bereikt in alle assortimenten, waaronder huidverzorging, lichaamsverzorging, haarverzorging, make-up en geur. Het volledige portfolio van productformuleringen is gecertificeerd door de Vegan Society.** De baanbrekende beautyretailer heeft het ambitieuze doel bereikt dat het zichzelf in 2021 had gesteld, toen 60% van zijn producten al het handelsmerk Vegan Society droeg.
https://mma.prnewswire.com/media/2307048/The_Body_Shop_1.mp4 The Body Shop was in 1989 ook de eerste beautyretailer die campagne voerde tegen dierproeven in cosmetica, met de fundamentele overtuiging dat dieren niet mogen worden geschaad bij het nastreven van schoonheid. Terwijl de strijd voor een wereldwijd verbod op dierproeven in cosmetica voortduurt, is voor The Body Shop een volledig veganistisch productassortiment de volgende mijlpaal in dierproefvrije schoonheid.
De veganistische cosmetica-industrie zal naar verwachting groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 6.31% tussen 2023-28 en $ 24 miljard bereiken in 20281. Met meer dan een op de tien jongeren die zeggen dat ‘veganistisch’ een belangrijke factor is bij hun aankoopbeslissingen op het gebied van gezondheid en schoonheid2, speelt deze stap van The Body Shop ook in op de groeiende vraag van klanten.
De Vegan Society vertegenwoordigt de wereldwijde gouden standaard op het gebied van veganistische certificering in meerdere industrieën en biedt een vertrouwd handelsmerk voor The Body Shop-producten. Het certificeringsproces is uiterst grondig, met een nauwgezette beoordeling van elke leverancier en fabrikant van grondstoffen binnen de productcatalogus. Voor The Body Shop betekende dit dat meer dan 4000 ingrediënten gevalideerd moesten worden voor meer dan 1000 producten om het stempel te dragen.
Ian Bickley, Chief Executive Officer van The Body Shop zegt: “Het is ons gelukt! Elke productformulering van The Body Shop is nu gecertificeerd door The Vegan Society. We weten dat veganistische schoonheid belangrijk is voor miljoenen mensen over de hele wereld, en we hebben onvermoeibaar gewerkt om deze enorme mijlpaal te bereiken. We waren het eerste beautybedrijf dat streed tegen dierproeven in cosmetica. We waren het eerste grote wereldwijde schoonheidsmerk dat dierproefvrije muskus in onze geuren gebruikte. We hebben nu weer een wereldwijde primeur bereikt.”
Director of Business Development bij The Vegan Society, Chantelle Adkins, merkt op: “Vandaag feliciteren we The Body Shop enorm met het bereiken van 100% van hun productformuleringen die veganistisch zijn en gecertificeerd met het veganistische handelsmerk van The Vegan Society. Dit is een enorm project voor hen geweest en toont hun toewijding en toewijding aan veganistische schoonheid. We hopen dat deze belangrijke stap een wereldwijde standaard zet voor andere schoonheidsmerken om te volgen en inspireert tot verdere verandering om het gebruik en de uitbuiting van dieren in de hele industrie te verminderen.”
De marketingcampagne leunt speels aan bij een veel voorkomende reactie wanneer iemand het V-woord noemt: de oogrol.
*Vanaf december 2023 heeft The Vegan Society The Body Shop uitgeroepen tot het eerste wereldwijde schoonheidsmerk dat 100% veganistische productformuleringen bereikt, gecertificeerd door The Vegan Society.
**Vanaf december 2023 zijn alle huidige productformules van The Body Shop gecertificeerd door The Vegan Society. Het is mogelijk dat oude, stopgezette formuleringen die niet zijn gecertificeerd door The Vegan Society nog steeds op de markt aanwezig zijn, omdat ze worden doorverkocht.
1Onderzoek en markten, Global Vegan Cosmetics Market Outlook, 2028, (mei 2023).
Arabisch cijfer Britse nationaal representatieve steekproef van 18-24-jarigen genomen op de 12.11.2023 YouGov GB Profiles-dataset
Bron en foto © The Body Shop