Home Business Uber platform maakt veel fouten

Uber platform maakt veel fouten

© PlanetZone

Het is op dit moment een trend onder de jongeren, bestellingen ophalen en afleveren.

Zo kennen we onder meer de (brom) fiets koeriers van getir en gorillas, die binnen 10 minuten de boodschappen thuis bezorgen. Daarnaast hebben vele supermarkten en diverse restaurants ook hun eigen bezorgers. We nemen je dit keer mee met de 3 grote onafhankelijke maaltijdbezorgers. Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber.

Maaltijdbezorgers

Ze zijn bijna het zelfde maar bezorgers van thuisbezorgd werken met een uur contract. Daarnaast is Thuisbezorgd het meest herkenbaar door veelal hun eigen fietsen, kleding en tassen.

Deliveroo en Uber werken met een ritsysteem. De bezorger krijgt een melding als er een opdracht klaar staat. De bezorger ziet onder meer welke restaurant het is, waar het heen moet, hoeveel KM het is en wat de ritprijs is. Het mooie hiervan is dat de bezorger zelf kan bepalen of ze deze rit willen accepteren of deze weigert. Indien het laatste het geval is gaat de uber app opzoek naar een nieuwe rit voor de bezorger. Je bouwt dagelijks met een aantal ritten ook de behaalde kosten op die je zelfs de volgende dag kan laten uitbetalen. Uber heeft daarnaast vaak veelal promoties. Dit wil zeggen dat er op bepaalde dagenb tussen een bepaalde tijd extra geld verdiend kan worden mits je een aantal ritten hebt behaald.

Mooi maar weinig service

Eigenaar Noud van Jongerensite PlanetZone melde zich aan bij Uber. Leuk als extraatje en dat is het zeker. Hoe meer ritten je maakt hoe meer je verdient. Echter als je problemen heb en je contact zoekt zijn ze bijna nergens te vinden. Anders dan Thuisbezorgd worden Uber en Deliveroo enkel online geholpen. Er is dus geen kantoor helpdesk aanwezig. Je kan wel bellen als je met een lopende rit bezig bent maar in alle andere gevallen ben je genoodzaak om te mailen of te chatten, mits deze beschikbaar is. Daarbij krijg je meestal pas na 4 dagen een reactie wat nog niet betekend dat het probleem is opgelost. Een restaurant die problemen heeft met een bezorger wordt via een telefoonnummer wel direct geholpen. De bezorger in kwestie blijft afhankelijk van een wachtende reactie via mail of chat.

Nog veel mis

Daarnaast bleek dat maaltijdbezorgers enkel per fiets of scooter mag bezorgen. In de uber app wordt dat heel onduidelijk aangegeven waarbij je het vermoeden krijgt dat je gewoon met de auto mag bezorgen. De helft van de maaltijd bezorgers doet dit dan ook. Zonder dat dit daadwerkelijk wordt gecontroleerd door Uber zelf.

Ook wordt er massaal fraude gepleegd. Hier had NRC onlangs een artikel over geschreven. Ook ik heb als undercover verhalen van diverse bezorgers gehoord. Bijvoorbeeld dat je werkt met een ander account maar dat diegene wel zorgt dat hij het is om foto te verzenden als er om gevraagd wordt om deze in te scannen. Hierdoor lijkt het dat die bezorger werkt maar dat is niet het geval.

Ook wordt er dagelijks maaltijden ontvreemd. Diverse bezorgers krijgen van het restaurant de maaltijden mee die bezorgd moet worden. Om deze te bevestigen dat je een maaltijd bij je hebt moet je ‘swipen’ in de uber app naar ‘bezorging starten’ . Echter gebeurd het regelmatig dat in plaats daarvan de bestelling door de bezorger wordt geannuleerd. De bestelling gaat dan naar een nieuwe bezorger maar diegene die deze heeft geannuleerd gaat met de maaltijd vandoor. Afgelopen week kon zo een bezorger van een bestelling van 50 euro zo nmeenemen bij een Mac Donalds filiaal en bij een Bram Ladage moesten ze zel;fs 3x opnieuw bestelling maken voor dezelfde klant.

Veel klachten

Ook klanten hebben vaak klachten over de bezorging, of er mist wat bij hun bestelling, duurt het enorm lang voordat het bezorgd word, of het eten is koud bij aankomst en drinken half geschud leeg door het wilde fietsen. Daarbij hebben ook diverse bezorgers ook geen tas bij zich, dat zorgt dat de maaltijd warm wordt bezorgd terwij de bestelling daadwerkelijk wordt meegenomen door de bezorger, met alle gevolgen van dien dus.

Kortom, maaltijden bezorgen als extraatje is heel erg leuk maar het contact met uber is nagenoeg slecht waardoor misbruik maken het toetje is van alles