Home Reviews Tech Review PSVR2 – geweldige hardware met een flink prijskaartje

[Review] PSVR2 – geweldige hardware met een flink prijskaartje

PSVR2 keyart

Virtual Reality is een technologie waar ik al jaren fan van ben. Toen de PSVR verscheen kocht ik hem meteen en ik heb de Oculus Quest en de Meta Quest 2. De Quest is zelfs één van mijn meest gebruikte apparaten omdat ik wekelijks meerdere keren Beat Saber speel. De PSVR was echter al redelijk snel uit mijn beeld verdwenen. De verouderde VR-technologie, lastige aansluiten en gebrek aan games hielpen hier niet mee. Dankzij Playstation konden wij al uitgebreid de nieuwe headset van ze testen. Deze verschijnt 22 februari in Nederland voor € 599,-, een flinke prijs dus. Is het die prijs waard of niet?

Headset is enorm comfortabel, controllers is soms even zoeken

De oorspronkelijke PSVR zat al enorm comfortabel op je hoofd en het goed om te zien dat Playstation dit nu ook weer heeft behouden. Het model is, hoewel het er erg anders uit ziet, niet veel veranderd van hoe het op je hoofd zit. De rubberen band die tegen je gezicht aan zit is wat verbeterd. Hierdoor past die zich beter aan, aan je gezichtsvorm om licht buiten te sluiten. Iets wat mij met veel VR-systemen erg irriteert omdat dat niet gebeurd. Zo zie ik bij de meesten altijd een klein lichtstreepje in m’n gezichtsveld. Met de PSVR2 heb ik daar geen last van. Ik moest alleen even wennen om de band goed over mijn hoofd heen te trekken om het steviger vast te kunnen zetten.

De PSVR2 bril met twee controllers en bijgeleverde oortjes

De controllers had ik wat meer moeite mee. Hoewel ze goed werken, zijn ze als je in een VR-omgeving ze even af doet vaak lastig om weer goed aan te doen. Sommige games tonen in het pauzemenu de controllers als controllers, dan is er niets aan de hand. Games als Horizon doen dit. Anderen hebben geen visualisatie van de controller. Door de unieke vorm is het in die gevallen soms even lastig om hem weer goed vast te pakken. Het is een klein dingetje, maar wel iets wat genoemd moet worden. Als je ze eenmaal vast hebt zijn de controllers wel weer erg fijn. Ze liggen goed in de hand, zijn licht en de knoppen zijn allemaal goed bereikbaar.

Doordat de headset iets lichter is dan de voorganger en de verdeling van gewicht beter is dan die van de Meta Quest, voelt die ook niet te zwaar op je hoofd. Pas na redelijk lang naar boven kijken door het bergbeklimmen kreeg ik wat last van mijn nek.

close up van de linker PSVR2 controller

Gebruiksgemak is ondanks de kabel enorm goed

Wat een fijne verbetering is in het gebruik van de PSVR2 is dat de headset een enkele USB-C kabel gebruikt en niet meer een hele wirwar van aansluitingen met zich meebrengt. Het is een Plug-en-Play systeem geworden en dat maakt het vele malen makkelijker om het aan te sluiten en beginnen met spelen. De controllers hebben ook geen aparte kabel meer nodig. De Move-controllers hadden bijvoorbeeld een Mini-USB in plaats van een Micro-USB. Nee gelukkig hebben deze ook een USB-C aansluiting.

Nu is de headset dus niet draadloos zoals de Quest, maar voelt alsnog erg goed op je hoofd, ook tijdens langere speelsessies. Ik was regelmatig de tijd kwijt doordat ik in één klap kon doorspelen. Normaal stop je elk uur ongeveer wel door last van je ogen of nek. Er is één klein minpunt en dat waren de meegeleverde oortjes. Deze klik je vast in de headset, en doe je vervolgens bekabeld in je oren. De uitvoering is beter dan met de PSVR, maar toch trok ik ze regelmatig uit mijn oren. Zeker met games als Horizon waar je achter je schouder moet grijpen voor een pijl of een ander voorwerp. Midden in gevechten doe je dat erg snel en de kans dat je een oortje uit je oor trekt, is dan aanwezig. Je kunt ook gewoon je huidige headsets gebruiken, dus ik ben redelijk snel naar de Pulse 3D gewisseld.

De next-gen spat er van af

Ik zie de PSVR2 als een next-gen virtualrealitybril. Zo veel elementen zitten in de headset die de games veel immersiever maken en de ervaring in VR verhogen. Naast de stuk hogere kijkhoek vergeleken met de meeste andere headsets, heeft de headset een flink hoge resolutie met een 2000×2040 pixel scherm per oog. Het gebruik van OLED-schermen hiervoor, toevoeging van haptics en tot slot, maar zeker niet het minste: eye-tracking.

Tijdens je setup van de headset kun je eye-tracking aanzetten. Dit is niet verplicht, maar maakt je ervaring een heel stuk beter. Menu’s navigeren met het bewegen van je ogen werkt namelijk geweldig en je merkt het ook met onderdelen als het richten van je equipment bij bijvoorbeeld Horizon. Je moet alleen wel even opletten dat het temperatuur verschil niet te groot is in de headset waardoor alles beslaat. Hierdoor kan de camera problemen krijgen met het tracken van je ogen wat ook weer een stuk minder fijn is.

De tracking van de headset en controllers werkt ook veel beter dan de eerste headset. Er wordt namelijk geen gebruik gemaakt van een camera die licht volgt. Wat met de PSVR nogal eens problemen gaf in een te lichte kamer. Nee je hebt nu ingebouwde camera’s en sensoren in de headet en sensoren in de controllers. Hierdoor is de tracking veel nauwkeuriger. Hoewel zeker niet perfect maakt het de ervaring vele malen beter.

Games hebben enorm veel potentie

We hebben flink wat games van de launch line-up ontvangen en hoewel ze ieder uitgebreid aan bod gaan komen in hun eigen reviews, wilde ik ook in deze review even stilstaan bij de games. In de review periode zijn we het meeste bezig geweest met Horizon: Call of the Mountain en eigenlijk continu was ik verbaasd over de scope van de game. VR wordt tot nu toe voroal gezien als kleine ervaringen, maar Horizon is echt een geweldige AAA-ervaring. Ondanks ook niet volledige perfectie geeft de game enorm veel immersie en geweldige gameplay. Er is dus een precedent gezet voor hoge productiewaardes in VR en ik hoop enorm dat dit wordt doorgezet. Als Sony dit blijft doorzetten met de ondersteuning dan ben ik erg blij en maakt het de aanschaf ook makkelijker. Insomniac met een Spider-Man in VR misschien?

Nog steeds flink prijzig

Want ondanks dat de launch line-up bestaat uit geweldige games en er echt meer al is dan ik totaal op de PSVR heb gespeeld blijft het een prijzig apparaatje. Zelf zou ik als ik in VR wil duiken deze alleen aanschaffen als ik al een PS5 heb. Anders is misschien een Quest een betere instap. De kwaliteit van de PSVR2 is op elk vlak superieur. Ook als je kijkt naar de Valve Index is de PSVR een stuk beter en als je tussen die twee twijfelt, is de PSVR2 100% het meer waard.

RECENSIES OVERZICHT
Conclusie
8.5
Vorig artikel[Review] Hogwarts Legacy – bijna de Hogwarts ervaring waar ik van droomde
Volgend artikel[Review] Horizon: Call of the Mountain – de nagenoeg perfecte start voor de PSVR2
review-psvr2-geweldige-hardware-met-een-flink-prijskaartjeAls iemand die ook de eerste PSVR heeft, kan ik zeggen dat de technologie in de PSVR2 een enorme stap vooruit heeft gezet. De headset blijft nog steeds echt goed zitten en is de eerste headset waar ik echt volledig van buitenlicht ben afgesloten. De meegeleverde oortjes zijn nog niet helemaal goed uitgedacht, maar verder is het een geweldig apparaat. De prijs is zeker hoog, maar als Sony de launch line-up weet voort te zetten gaat dit apparaat de prijs zeker waard zijn. De VR-ervaring is de beste die ik tot nu toe heb gehad.