Steeds meer mensen kiezen voor het gebruik van volledig draadloze oordopjes. Dat zijn oordopjes die zonder tussenkomst van een kabel werken en voor de gebruiker een gevoel van vrijheid creëren. Uit onderzoek van JBL naar het gedrag van jonge Europeanen (14-35 jaar) bij het gebruik van draadloze oordopjes, zijn een aantal verrassende inzichten voortgekomen.
Belangrijkste bevindingen:
- Fysieke ghosting – Meer dan 50% van de respondenten bekend dat ze draadloze oordopjes gebruiken zonder dat er iets wordt afgespeeld om mensen te negeren – 54% van de meisjes tegenover 45% van de jongens.
- Eetgewoontes – 28% van de gebruikers draagt draadloze oordopjes terwijl ze met andere mensen aan tafel zitten.
- Gen Z’ers zijn socialer dan milennials – 48% van Gen Z vs 36% van de millennials staat open voor het delen van oordopjes.
Volledig draadloos, maar hoe gehecht zijn we aan onze oordopjes?
Meer dan de helft van de respondenten (52%) geeft aan dat ze hun oortje zouden zoeken als het in de modder valt en 35% zou ze zelfs uit het toilet vissen!
Oordopjes dragen tijdens het eten?
Aangeleerd gedrag kan verrassend snel veranderen als je in het bezit bent van een paar draadloze oordopjes. Maar liefst 28% draadloze oordopjes gebruikers geeft toe dat ze de oortjes inlaten tijdens het eten met anderen, terwijl slechts 14% van potentiële gebruikers had verwacht dat ze zich zo zouden gedragen.
Voor wie doe je ze uit?
Draadloze oordopjes en hun gebruikers zijn onafscheidelijk, maar er zijn toch echt uitzonderingen voor socializen met vrienden (85%) en gesprekken met familie (89%) waar de oordopjes wel weggelegd worden.
Gen Z socialer met technologie gebruik
Gen Z’ers zijn socialer dan milennials – 48% van Gen Z vs 36% procent van de millennials staat open voor het delen van oordopjes.Ook zijn ze toegankelijker voor hun omgeving, 36% van Gen Z tegenover 50% van de millennials geven aan dat zodra ze oordopjes in hebben, ze niet beschikbaar zijn.
“De afgelopen twee jaar zijn volledig draadloze oordopjes in populariteit gestegen. Bij JBL hebben we een groot aanbod van volledig draadloze oordopjes met voor elk wat wils, van sportief tot fashionable en allemaal met het geweldige geluid dat van JBL wordt verwacht. We zijn gefascineerd door koptelefoons en wilden kijken naar wat het publiek zoekt in draadloze oordopjes en tegelijkertijd begrijpen hoe ze de oordopjes dagelijks gebruiken. Het is duidelijk dat wat begon als een accessoire, nu niet meer weg te denken is uit ons leven.” Marije Bakker, PR-manager EMEA bij JBL.
Alle gegevens zijn gebaseerd op onderzoek dat JBL in 2020 heeft uitgevoerd onder 2277 personen in de leeftijdsgroep 14-35 jaar in Europa.
Bron © JBL