Voor de documentaire ‘Ik Ben Influencer’, die vanaf komende woensdag 4 december te zien is bij Videoland, volgde documentairemaakster Laura Veenema een jaar lang drie van Neerlands populairste influencers: Kaj Gorgels, Qucee en Juultje Tieleman. De documentaire-film volgt hen in hun dromen en ambities, evenals hun onzekerheden, tegen een achtergrond van honderdduizenden volgers, comments en likes. ‘Ik Ben Influencer’ rekent af met de vooroordelen rondom het populairste ‘beroep’ onder jongeren en is een portret over drie jonge mensen die voortdurend nieuwe uitdagingen aangaan.
Laura Veenema vertelt: “Onderzoek toont aan dat veel jongeren tegenwoordig ‘influencer’ willen worden. Ik merkte dat de term ‘influencer’ bij veel mensen een negatieve associatie oproept, terwijl ‘influencen’ zoveel meer is dan ‘vloggen’ of foto’s op social media plaatsen. Deze film volgt drie totaal uiteenlopende personen, met één gemeenschappelijke deler: het zijn jonge mensen met torenhoge ambities en grote dromen, terwijl dit veel van ze vergt. Zij zijn de idolen van nu en ik heb tijdens het maken van de film gezien hoe zij jongeren op een positieve manier weten te inspireren.”
De influencers Kaj Gorgels (29) Instagram: 536.000 volgers, YouTube: 106.000 abonnees, Facebook: 247.000 volgers Kaj Gorgels, nu vooral bekend van televisieprogramma’s als Expeditie Robinson, begon zijn carrière jaren geleden met zijn vele grappige ’typetjes’ op Facebook. “Ik had vooraf geen idee wat ik deed. Na een week had ik ineens 7000 volgers”. Sinds de eerste filmpjes het online daglicht zagen bleven de vele duizenden volgers binnenstromen en werd Kaj al gauw een populaire ‘influencer’. Maar in zijn continue drive naar nieuwe uitdagingen lukte het Kaj om binnen een jaar tijd niet alleen een RTL-contract in de wacht te slepen als televisiepresentator, maar slaagde hij er ook in een succesvolle theatertour op touw te zetten.
Qucee (27) Instagram: 659.000, YouTube: 347.000 abonnees
Qucee, bekend van het Youtube duo ‘Supergaande’, groeide op in Spijkenisse. In de documentaire onthult hij dat hij zijn eerste schooljaren doorbracht op een school voor kinderen met gedragsproblemen. Na een roerige jeugd, en diverse ‘ups-and-downs’, wil hij zijn volgers op social media nu vooral laten zien dat je alles kunt bereiken, als je er maar vól voor gaat: “Ik had nooit gedacht dat ik dit zou kunnen worden. […] Als je al denkt dat je geen influencer kunt worden, laat staan dat je denkt dat je een dokter zou kunnen worden”. De video’s op zijn YouTube-kanaal ‘Supergaande’, evenals op zijn persoonlijke accounts, belichamen de term ‘What You See Is What You Get’ en tonen een goudeerlijke jongen die controversiële onderwerpen niet schuwt. In ‘Ik Ben Influencer’ zien we hoe Qucee een balans probeert te vinden tussen zijn achtergrond en de luxe waar hij sinds zijn online succes van kan genieten.
Juultje (19) Instagram: 736.000 volgers, 129.000 abonnees
Ze is weliswaar de jongste van het stel, maar als het op het aantal volgers aankomt is Juultje de populaire influencer van de drie. Juultje reist als influencer de hele wereld af en legt dit vast in jaloersmakende Instagramposts. Ze bezoekt de meest exclusieve feestjes, luxueuze oorden en prachtige stranden en lijkt daarmee ‘every girls dream’ te leven. Juultje zelf blijft daar zelf heel nuchter onder en wil vooral laten zien wat echt belangrijk is. Naast het succes op haar social media-kanalen is Juultje achter de schermen druk bezig met het ontwikkelen van haar muzikale carrière.
‘Ik Ben Influencer’ is een film van Laura Veenema, geproduceerd door NewBe, en is vanaf woensdag 4 december 20.30 uur te zien bij Videoland