‘Oplichting wordt door jongeren vaak als normaal gezien’
Jongeren (15-17 jaar) zijn bovengemiddeld vaak slachtoffer van online criminaliteit. Afgelopen jaar werd 1 op 13 online opgelicht. Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt ook dat deze jonge Nederlanders online oplichting – zoals aankoopfraude – nauwelijks melden bij de politie, of bij de bank zelf. Dit suggereert dat jongeren fraude als normaal zien en de financiële schade voor lief nemen. Bovendien hebben jongeren minder kennis over verschillende vormen van fraude, en nemen zij minder maatregelen om te voorkomen dat zij hiervan slachtoffer worden.
De belangrijkste bevindingen op een rij:
- Slechts drie op de tien jongeren die slachtoffer zijn geworden van online fraude, maakt hiervan melding bij een instantie. Bij de leeftijdsgroep 35 tot 45 jaar geldt dat voor bijna de helft (46 procent).
- Een kwart (23 procent) van alle jongeren zegt de risico’s van online fraude te kennen en daarvoor alle maatregelen te hebben getroffen. Bij volwassenen geldt dit voor 43 procent.
- 26 procent van de jongeren kent de risico’s van online fraude niet en maakt zich daar ook geen zorgen over. Bij volwassen is deze groep fors kleiner (11 procent).
- De helft van de jongeren praat nooit met diens omgeving over veilig bankieren en fraude.
Minder kennis, minder zorgen
ABN AMRO onderzocht 300 jongeren van 15 tot en met 17 jaar. Daarbij werd hun kennis over – en houding ten opzichte van online fraude vergeleken met die van volwassen klanten Hieruit blijkt dat jongeren, in vergelijking met volwassenen, veel minder gevaren zien. Ze geven vaak aan de risico’s van online fraude niet te kennen en zich daar ook geen zorgen over te maken. Daarnaast geven ze aan minder kennis te hebben over het onderwerp en minder maatregelen te nemen. Slechts drie op de tien jongeren doet melding als ze slachtoffer zijn geworden van online fraude. Hieruit kan worden geconcludeerd dat ze fraude vaker zien als iets normaals.
Minste meldingen, maar vaakst slachtoffer
1 op de 13 jongeren van 15 tot en met 17 jaar wordt slachtoffer van online oplichting, zoals aankoopfraude, zo blijkt uit cijfers van het CBS en ook uit het onderzoek van ABN AMRO. Maar hoewel jongeren bovengemiddeld vaak in de trucs van online oplichters trappen, ondernemen zij hierna opvallend weinig actie. Het aantal fraudemeldingen van deze groep is verwaarloosbaar en ligt vergeleken met andere leeftijdsgroepen bovendien relatief ver onder het gemiddeld aantal meldingen, zo blijkt uit de interne gegevens van de fraude-afdeling van ABN AMRO. Dat beeld wordt opnieuw bevestigd door het CBS, waaruit blijkt dat jongeren structureel, bij alle instanties, zich het minst vaak melden.
40.000 lege dozen per jaar
“We krijgen opvallend weinig fraudemeldingen van jongeren, dus ik vind deze resultaten niet verrassend, maar wel zorgwekkend”, zegt Marco Hendriks fraude-expert van ABN AMRO. “Binnen de generatie die nu aan de vooravond staat van financiële volwassenheid lijkt het beeld te bestaan dat fraude erbij hoort. Fraude blijft een hardnekkig probleem, maar het is nooit normaal om te worden opgelicht. We roepen dan ook op om hier altijd over aan de bel te trekken. Als meldingen en aangiftes uitblijven, kunnen fraudeurs ongestoord hun gang blijven gaan. Dat bijna 40.000 jongeren dit jaar een metaforische lege doos hebben ontvangen, is wat ons betreft geen bijkomstigheid om in te berusten.”
Groter risico, minste maatregelen
Jongeren geven ook aan minder kennis te hebben van online fraude. Op het gebied van digitale veiligheid geven zij zichzelf een ruime voldoende met een 7,0. Volwassenen geven zichzelf gemiddeld een hoger cijfer met een 7,3. Veel jongeren weten weinig over de fraudevormen die er zijn en wat een bank nooit van haar klanten zou vragen, zoals bijvoorbeeld het opsturen van een betaalpas. Ze lijken ook weinig moeite te doen om kennis te delen of in te winnen, want de helft van de jongeren praat nooit over veilig bankieren. Als ze dat wel doen, dan is dat vaak met hun ouders en minder vaak met vrienden.
Bron: ABNAMRO Afbeelding van Shafin Al Asad Protic via Pixabay