In 2017 konden we voor het eerst kennis maken met Horizon, een gloednieuwe franchise van het Nederlandse Guerrilla Games. Na jaren aan shooters maken bracht Horizon kleur en een nieuw genre van de studio. Aloy keert nu terug voor een remaster van haar eerste game, maar of de remake nu echt het waard is en/of iets toevoegt dat is nog maar de vraag. Deze review is op basis van een PS5-versie.
Voor wie Horizon Zero Dawn nog niet kent: de game vindt plaats op een post-apocalyptische aarde waar de mensheid de wereld praktisch heeft vernietigd. Technologie wordt nog amper gebruikt en het wordt vooral als iets slechts gezien. Aloy, het hoofdpersonage, heeft echte lak aan de regels en komt in aanraking met bijzondere technologie van the Old Ones. Na flink wat gebeurtenissen ligt opeens het lot van de wereld in haar handen.
De remaster belooft de game naar hetzelfde niveau te tillen als de opvolger Forbidden West. Dit vooral op grafisch vlak met meer details in de wereld, vernieuwde animaties en personages. Het brengt niets nieuws qua gameplay met zich mee, dus mocht je daar op hopen: dan is deze remaster al niet voor jou.
Grafische pracht en praal
Aangezien Zero Dawn oorspronkelijk op de PS4 verscheen, was Guerrilla natuurlijk wat gelimiteerder met wat ze konden doen. De grootste aanpassing van de game ligt dan ook met een flinke upgrade van de grafische kant. Zo zijn texturen en shaders stukken verbeterd, maar voelt de wereld ook wat gevulder door meer details. Alles oogt realistischer en het lijkt heel erg op de native PS5-game Forbidden West. Zeker aangezien de natuur in Horizon zo’n grote rol speelt, is het genieten van hoe de game er nu uit ziet. Dit heeft zich verder gezet in vernieuwde animaties waardoor vooral cut-scènes een stuk minder stijf aanvoelen. Iets wat bij Until Dawn niet gedaan was en daar dan ook goed merkbaar was.
Zoals ik al noemde hebben de personages een flinke upgrade gekregen in deze remaster. Aloy en de vele andere personages zijn gedetailleerder dan ooit, dankzij verbeterde huidtexturen, haaranimaties en subtiele gezichtsuitdrukkingen. Hierdoor zijn scènes beter neergezet en zal soms de emotie in een gesprek beter overkomen.
Steden voelen meer aan als steden
De steden en dorpen in Horizon Zero Dawn Remastered zijn indrukwekkender dan ooit. Waar sommige plekken in het origineel soms wel erg uitgestorven aanvoelden, heeft de extra kracht van pc en PS5 gezorgd voor meer opvulling. Hierdoor voelt de wereld een stuk realistischer en minder uitgestorven. De personages staan ook gelukkig niet allemaal stil als pure opvulling, maar lijken echt een onderdeel van de gebieden te zijn.
Een vernieuwde sfeer door lichteffecten
Een ander effect wat de game naar een hoger niveau tilt is het gebruik van licht. Ook hier zijn er technieken en kracht gebruikt die nog niet mogelijk waren met de PS4. De lucht is hierdoor dynamischer en realistischer en ook schaduwen hebben meer details en de lichtinval in de ruïnes maakt de game nog net wat indrukwekkender. De sfeer van de wereld komt namelijk een stukje mooier naar voren en dat wordt ondersteund door de vernieuwde muziek. Die bovendien de nieuwe 3D audio van de PS5 ondersteunt nu.
De betaalbare € 10,- upgrade: Ja of nee?
Wanneer je de game op PS4 hebt kun je de game upgraden voor een klein bedrag van € 10,-. Hiervoor krijg je de volledige PS5-versie inclusief de DLC. Dat is dus een flink goede deal. Echter, aangezien de game naast betere graphics, sound en DualSense opties niet echt iets nieuws toevoegt kan ik dit vooral aanraden als je de game wel al hebt, maar nog niet gespeeld hebt, toch al de game nog een keer wilt spelen of de DLC nog niet hebt geprobeerd. Het is een voordelige optie, maar zonder échte nieuwe onderdelen vind ik het alsnog lastig om het voor iedereen aan te raden.