Home Reviews Game Review Astro Bot – Puur genieten

[Review] Astro Bot – Puur genieten

PlayStation staat nu enorm bekend om hun cinematografische single-player games. Van The Last of Us tot Spider-Man en van God of War tot Ghost of Tsushima. Echter, hun geschiedenis is veel breder met flink wat eigen IP en IP van partners die in één adem met PlayStation genoemd kunnen worden. Astro Bot is hiervan relatief nieuw, aangezien die pas in de vorige generatie voor het eerst verscheen, maar is er wel een die meteen geliefd werd. Na een VR-game en een uit de kluiten gewassen tech demo op de PS5 krijgt hij eindelijk een volwaardige game.

Astro Bot heeft een simpele verhaallijn. Astro Bot en honderden bots reizen heerlijk op hun gemakje door de ruimte tot ze opeens tegengehouden worden door een alien. Deze alien steelt verschillende onderdelen van je PS5 ruimteschip waardoor je neerstort in het midden van de woestijn. Al je botvrienden zijn verdeeld over verschillende planeten en het is aan jou om stukje bij beetje, je schip te repareren en je vrienden terug te krijgen.

Leveldesign is gevarieerder en uitgebreider

Als je Astro’s Playroom hebt gespeeld zul je niet heel verbaasd zijn over de gameplay van het spel. De core mechanics van het zweven, slaan enzovoort is erg gelijk gebleven. De schattige Astro Bot moet een weg vechten door zo’n 80 levels die allemaal uniek zijn. Hoewel je meerdere levels met een bepaald thema (zoals sneeuw of tropen), voelen ze allemaal uniek aan. Team Asobi heeft ieder level echt een eigen karakter gegeven.

Dit wordt ook ondersteund door het design van je vijanden. Zo heb je gedeeltelijk dezelfde vijanden als in Playroom, maar hetzelfde aantal is toegevoegd met nieuwe vijanden of nieuwe variaties. Maar wat je tegenkomt is afhankelijk van het level. Zo kom je ijsvarianten van een bepaalde vijand in de ijslevels en eentje die lava spuwt in levels. Maar het gaat verder dan dat. Zelfs de vijanden zonder speciale krachten worden aangepast op de omgeving. Bijvoorbeeld een Egyptisch level waar de vijanden kleine details hebben om in het thema te blijven.

Hoewel het geweldig is dat de levels zo gevarieerd zijn met zo veel unieke locaties, mis ik wel een beetje world building. Er is genoeg in levels te ontdekken door verschillende collectibles, maar je mist een beetje een connectie. De werelden zijn afgezien van wat dieren (ook dit zijn bots) leeg van bewoners. Alle normale bots die je tegenkomt zijn schipbreukelingen en het was leuk geweest als de werelden wat meer persoonlijkheid hadden gekregen op een manier. Dat het verhaal iets sterker werd. Dit is maar een klein minpunt voor de game.

Het gemiddelde level is redelijk makkelijk en daardoor toegankelijk voor iedereen. Echter zijn er zeker wat plekken waar meer uitdaging is. Zo heeft iedere wereld verschillende uitdagingslevels die wat lastiger zijn en dan ook regelmatig meerdere pogingen zal kosten. Zeker het laatste level wat je kunt vrijspelen met alle bots zal redelijk wat pogingen nodig hebben.

Exploring is het waard

Het verkennen van de levels is het zeker waard. Zo hebben levels soms kleine easter eggs om te ontdekken. Sommige verwijzend naar PlayStation en sommigen meer een soort lore over de wereld van Astro Bot. De grootste reden is echter het vinden van bots (hier kom ik later op terug), het vinden van puzzelstukjes en in sommige levels een geheime uitgang. De puzzelstukjes die je vindt zullen op de crash site nieuwe mogelijkheden vrijspelen. Zo zul je een gacha machine krijgen waar je accessoires voor geredde bots kunt krijgen, maar ook verschillende outfits voor jezelf en kleuren voor je DualSense schip. De plekken waar je dit kunt aanpassen zijn ook vrij te spelen door middel van puzzelstukjes.

Verder heeft iedere wereld twee levels met een geheime uitgang. Door het gebruiken van deze uitgang speel je een extra level vrij in een speciale wereld. Sommige van deze uitgangen zitten erg goed verstopt, maar mocht je geen moeite willen doen of er echt niet uitkomen is het mogelijk om hulp te krijgen. Wanneer je voor een tweede keer een level betreed kun je voor 200 munten een hulpvogel krijgen die als een sonar voor collectibles en geheime uitgangen werkt. Dit hoef je ook maar één keer per level te betalen.

Wat ook erg fijn is, is dat als je in het midden van een level iets hebt gemist je niet het hele level hoeft door te spelen. Zodra je je collectible hebt gevonden kun je het level verlaten en dan heb je alsnog de progressie.

Save all the bots

In totaal zijn er maar liefst 300 bots te verzamelen in het spel. Dit wordt 304 als je alle speciale bots in Astro’s Playroom hebt bevrijd. Ieder level wat je speelt, heeft minimaal één bot die je kunt redden. Met redden bedoel ik hier niet op een heldhaftige manier vijanden verslaan. Nou oké soms is dat wel een beetje het geval. Echter, om ze daadwerkelijk te redden zul je echter de bots moeten slaan/schoppen. Dat gebeurt dan wel op een heel schattige manier.

Van alle bots die je redt zijn er meer dan 100 gebaseerd op bekende franchises. Zowel van PlayStation zelf als derde partijen die belangrijk zijn geweest voor het merk. Van Ratchet en Clank tot Crash Bandicoot. De diversiteit aan personages is enorm. Vanuit alle genres zijn er personages toegevoegd en dat maakt dat de game echt een ode aan de rijke geschiedenis van PlayStation is. Hopelijk brengt PlayStation sommige van deze personages snel weer terug in hun eigen games.

Nieuwe krachten zitten goed in elkaar, maar …

Deze game geeft Astro Bot verschillende nieuwe krachten tegenover die in Astro’s Playroom. Stuk voor stuk hebben ze echt unieke eigenschappen. Van een apparaat dat je opblaast als een ballon tot de PlayStation VR die je de tijd laat vertragen. Er zijn veel meer verschillende krachten dan in Playroom wat zorgt voor een diversere gameplay. Dit is ook zeker wel nodig met hoe groot dit spel is. Als ik al die levels had moeten spelen met alleen de basis bewegingen was het toch wel eentonig geworden.

Wat ik jammer vind, is dat sommige krachten minder gebruikt worden dan anderen. Zo heeft iedere wereld een level waar je een iconisch personage hun krachten overneemt. Zoals de Leviathan Axe van Kratos, een aapvangnet van Spike enzovoort. Deze kun je echt alleen maar gebruiken in één specifiek level per kracht. Dat is best zonde, want deze zitten enorm goed in elkaar en ik zou graag zien dat er meer mee gedaan was.

Technologisch wonder

Technisch gezien is Astro Bot misschien wel de beste game. Nee, het heeft geen realistische graphics, uitgebreide cinematografische scènes, maar alles spat van je scherm af. Van de kleinste details tot het kleurgebruik en de omgevingen. Net als Playroom weet deze game bovendien echt alles uit de PS5 te halen van 3D audio tot de haptic feedback en adaptive triggers. Ik weet nog dat ik bang was dat bepaalde haptic feedback vervelend zou worden bij grotere games, maar het is zo goed verwerkt in het spel dat het nooit vervelend wordt.

Ook de muziek is om van te genieten. Of het nu originele muziek is die volledig uniek gemaakt is voor deze game of de muziek die zijn inspiratie heeft gevonden in de werelden van PlayStation franchises zoals Bot of War welke stukken van God of War muziek gebruikt. Het is een geweldige mix van tracks die goed toepasselijk zijn en in het geval van de mash-ups zowel nieuw als herkenbaar zijn.

RECENSIES OVERZICHT
Conclusie
9.0
Vorig artikelPlanetZone Media naar IFA Berlijn
Volgend artikelFoto’s Nederland – Engeland EURO 2024 UEFA fanzone Dortmund 10 juli 3/3
review-astro-bot-puur-genietenAstro Bot is een geweldige game ovan begin tot eind. Het doet enorm veel goed. Van prachtige diverse werelden tot vijanden die aangepast zijn aan die werelden. Het oog voor detail is enorm. Hoewel het meerendeel van de levels niet al te moeilijk is, brengt de game ook wel wat momenten van uitdaging met zich mee. Het enige wat ik wel jammer vind, is dat sommige krachten onderbenut worden. Dat haalde echter niet weg dat de game een van de leukste PlayStation ervaringen is die ik de afgelopen jaren heb gehad. Het is echt puur genieten en een must-have voor je PS5. Meer van dit soort games graag Sony!