Koei Tecmo/Team Ninja, bekend van onder andere Warriors-spellen, Nioh en Ninja Gaiden, brengen morgen Rise of the Ronin exclusief naar de PlayStation 5. In deze game verken je een open wereld Japan als een Ronin (een samurai zonder meester). Door mijn ervaringen met Ghost of Tsushima was ik al snel enthousiast voor deze game. Japan heeft namelijk een enorm rijke geschiedenis en prachtige natuur. Meer games in deze locatie zou dus geweldig zijn. Dankzij Sony konden wij alvast uitgebreid aan de slag met de game. Hoe onze ervaring veranderd is ten opzichte van de preview, lees je hier.
Japan in de 19de eeuw is een gevaarlijk land
Rise of the Ronin speelt zich af in het 19de-eeuwse Japan, in deze periode is er een flinke onrust, want na jaren alleen met Nederlanders handelen, heeft het land grenzen geopend. Echter, het openen van de grenzen heeft een diepgaand conflict gestart binnen verschillende facties van het land, als het ware is er een burgeroorlog aan de gang. Degenen die met de Shogunaat zijn en degenen die tegen de Shogunaat zijn. Het Shogunaat is de dictatoriale regering en tegen zijn is dan ook gevaarlijk.
Als speler merk je dit wanneer je hele dorp wordt vermoord behalve jij en één ander persoon. Samen worden jullie gered door de Veiled Edge en krijgen jullie de training tot Blade Twins. Beide personages hiervan kun je zelf aanpassen zoals je wilt. Niet alleen het geslacht, maar ook lichaamsbouw, gezichtskenmerken en meer door de uitgebreide character creator.
Na de introductie van het verhaal en het maken van je personages is er een timeskip. De jij bent ondertussen opgegroeid tot een Blade Twin onder de begeleiding van de Bladesmith. Na je beginkeuzes voor wapens en een korte training ga je al meteen op missie om een Amerikaanse officier om het leven te brengen. Deze missie loopt flink fout en je verliest je wederhelft. Een gerucht lijkt er op te wijzen dat deze echter niet dood is. Tijd om dus te breken met de Veiled Edge om de Blade Twins weer bij elkaar te brengen.
Hiervoor zul je dus door Japan reizen en kom je veel verschillende soorten gebieden tegen. Van een vroege Yokohama met veel Westerse gebouwen naar kleine dorpjes die nog in een authentieke Japanse stijl zijn. Als een kersverse Ronin zul je je weg moeten vinden en keuzes moeten maken die je reis beïnvloeden. Sommige vijanden worden vrienden door specifieke keuzes. Aan welke kant van de geschiedenis wil je staan. Aan de totalitaire Shogunaat of volg je je training en neem je juist stappen tegen. Het verhaal van Rise of the Ronin is enorm sterk en constant genieten.
Middelmatige graphics, maar toch prachtig
Wat opvalt is dat Rise of the Ronin niet het mooiste spel is wat Sony heeft uitgebracht. Na games als Spider-Man 2, Horizon Forbidden West en God of War Ragnarok valt Rise of the Ronin in het niet qua graphics. Zo zijn er regelmatig pop-ins van assets, zien de scènes er niet heel bijzonder uit en zijn ook de details niet heel uitgebreid in de wereld. Toch is het een indrukwekkende game om te zien. Team Ninja heeft namelijk de natuurlijke pracht van Japan toch goed over weten te brengen.
Niet alleen is er een flinke variatie aan gebieden met echt een flink verschil tussen de steden en de grasvelden. Ook weet het zelfs met alleen menselijke vijanden een flinke variatie te hebben. Dit dankzij de verschillende typen wapens die qua aanpak wel flink verschillen daarnaast heb je ze in allerlei smaken. Amerikanen, Japanners, Fransen en dan ook groot of klein. Ik was in het begin bang dat het eentonig zou worden, maar dat viel volledig mee.
Maar wat het indrukwekkendste is, is de sfeer die ze neerzetten. Zelfs met de minder indrukwekkende textures zorgen de kleuren en muziek ervoor dat je toch echt in de game gezogen wordt. Ik heb regelmatig bij vuurtjes gestaan om te kijken naar het uitzicht met de rustgevende muziek eronder. Kijkende naar de gekleurde bomen en de indrukwekkende Mount Fuji. Dit wordt ook weer goed ondersteund door een mooie belichting en schaduwen.
Gevechten voelen scherp aan
Rise of the Ronin heeft een erg toegankelijke manier van vechten die toch een leuke manier van uitdaging geeft. Zo heb je verschillende typen wapens, kun je lichte, zware en speciale aanvallen gebruiken. Daarnaast kun je door middel van Countersparks je vijanden pareren. Wanneer je dit goed doet en vaak genoeg zal je tegenstander in paniek raken. Hierdoor kun je een goede opening krijgen voor een flink aantal aanvallen. Iedere aanval die jij uitvoert en je tegenstander gebruikt Ki. Je krijgt een balk met Ki welke zich automatisch weer bijvult, maar wanneer deze op raakt, ben je open voor een sterke aanval. Wanneer de tegenstander geen Ki meer heeft, zal hij open zijn voor een sterke aanval. Deze stamina werkt dus voor jezelf, maar ook tegenstanders en je zult hem dus goed in de gaten moeten houden.
Wanneer je verder komt in het spel kun je bovendien andere gevechtsstijlen leren. Het type gevechtsstijl kun je zien als een klassieke wapendriehoek in strategische spellen. De ene is sterk tegen een bepaald type wapen en hierdoor krijg je nog verdere diepgang en vrijheid om je eigen stijl te bepalen. Je kunt per wapen maximaal drie stijlen kiezen waar je gemakkelijk en constant tussen kunt wisselen. Iets wat ook een principe was in Ghost of Tsushima.
Het daadwerkelijke vechten met alle verschillende mogelijkheden en combinaties lijkt enorm complex, maar het is uiteindelijk erg gemakkelijk om aan te wennen. Je kunt het jezelf zo complex maken als je zelf wilt door veel te wisselen of juist te beperken tot een bepaalde stijl. Sowieso is de game niet enorm onvergeeflijk. Er zijn namelijk meerdere moeilijkheidsgraden.
Bondgenoten maken is enorm belangrijk
Hoewel je als een loner begint, is het beïnvloeden van gebieden en personages van groot belang. Door verschillende missies te doen kun je bevriend raken met andere personages in het spel. Soms kun je het lot bepalen door iemand te laten leven of juist af te maken. Mocht je ze laten leven, kunnen ze waardevolle bondgenoten worden die je kunnen helpen in missies. Hierdoor sta je niet meer alleen in je strijd en kun je de game nog wat toegankelijker maken. Het geeft hierdoor net wat extra reden om een extra missie uit te voeren.