Insomniac Games is terug met een nieuwe game in hun Spider-Man-franchise. Met de 2 achter de naam laat Insomniac zien dat het echt een nieuwe stap moet zijn in de franchise. Zo’n negen maanden na de gebeurtenissen van Miles Morales zijn beide Spider-Men in New York aanwezig en klaar voor een nieuw avontuur. De vraag is echter of dit daadwerkelijk zo is of dat deze versie van New York zijn beste tijd heeft gehad. Gelukkig is het goed nieuws voor fans van de franchise.
Een groter New York
New York is in Spider-Man 2 flink wat uitgebreid. Door de toevoegingen van Brooklyn en Queens is de kaart ongeveer twee keer zo groot geworden. De grotere kaart brengt meer variatie in de mogelijkheden met zich mee. Zo zijn er meer diverse activiteiten waar je steeds meer van kunt vrijspelen. Een mooie variatie van activiteiten voor Miles, activiteiten voor Peter en activiteiten met een keuze voor de speler. Alles inspelend op hun respectievelijke levens. Miles heeft missies rondom zijn schoolgenoten en Hailey. Peter daarentegen zal weer meer aan de slag gaan met wetenschap voor zijn nieuwe baan. Natuurlijk zijn er ook weer verschillende misdaden bezig, verschillende verzamelobjecten en andere kleine activiteiten om te voltooien. Dit alles is ongeveer net zo veel als in de vorige Spider-Man, maar door met twee personages speelbaar te hebben en een grotere wereld blijft het fris en kan het wat beter verspreid zijn.
Een groter New York, betekent ook meer ruimte om te verkennen. Nu werkt het slingeren nog steeds zo soepel als altijd, maar door de grotere wereld en de voor mijn gevoel in het begin langzamere snelheid van het slingeren, zul je snel overschakelen naar een nieuwe manier. In dit geval de web wings. Deze nieuwe en handige tool laat je soepel en snel vliegen door de straten van New York en zijn snel mijn favoriete mechanic geworden. Door verschillende wind tunnels kun je namelijk snel van de ene kant van de map naar de andere vliegen met een flinke vaart. Zeker handig aangezien het wel even duurt voor je fast-travel hebt vrijgespeeld overal. Hierover later meer.
Wat ook leuk is om te zien is dat de nieuwe gebieden van de stad een mooie toevoeging zijn aan de wereld. Het is een ander soort bebouwing die je daar vindt waardoor de sfeer van de stad daar ook meteen wat anders aanvoelt dan downtown New York. Het voelt wat rustieker aan. Zeker de buurt waar Peter nu woont. Dat zijn namelijk kleine vrijstaande huizen en niet allemaal hoogbouw.
Fast-travel is ook echt ‘fast’
Wat opvalt in deze game is het gebrek aan laadtijden. Zowel met het wisselen tussen Spider-Man als met fast-travel, er is praktisch geen enkel laadscherm te zien. Hierdoor blijf je constant met je aandacht bij de actie van het spel. Bij het handmatig wisselen van Spider-Man kun je zomaar op een andere plek in New York terecht komen, terwijl die op een willekeurig dak rondhangt. Soms net in het midden van een handstand bijvoorbeeld.
Fast-travel laat je bijna overal op de kaart naar reizen. Met maximaal een paar straten afstand van je oorspronkelijk gekozen bestemming zul je direct daar verschijnen. Dit doe je slingerend of vliegend met de nieuwe web wings, maar je duikt in elk geval direct weer in New York. Het enige nadeel aan deze functie is dat je dit keer genoeg activiteiten moet behalen in een gedeelte van een stad om er heen te kunnen reizen. Het is dus niet meer simpel even een toren activeren en gebruiken. Waar je flexibiliteit krijgt, lever je extra moeite in.
Verhaallijnen voelen wat oppervlakkiger
Een klein nadeel aan deze Spider-Man vond ik de verhaallijnen. Hoewel an sich het hoofdverhaal wel redelijk wat goede momenten heeft, met natuurlijk Venom, de terugkeer van Harry en Kraven voelt het op momenten een stuk oppervlakkiger. Zeker het verhaal van Kraven voelt net wat minder doordat de motivatie van Kraven slecht wordt neergezet in het hoofdverhaal. Pas in extra missies wordt het duidelijk waarom hij doet wat hij doet. En dat is eigenlijk voor veel personages zo. Doordat de game ongeveer net zo lang is als de eerste game, maar je nu twee personages volgt, wordt je aandacht verdeeld. Peter en Miles hebben beiden achtergrond verhalen en eigen struggles met balans vinden in hun levens. Alleen in een compleet andere context. Peter met werk en MJ, Miles met studeren en Hailey. Het is jammer dat hier niet dieper op ingegaan wordt. Nu klinkt dit misschien negatiever dan ik bedoel, maar ik denk dat het spel had gebaat bij twee of drie uur aan extra missies om bepaalde verhaalelementen beter uit te werken.
Wat ik jammer vind aan het spel is dat de climax wéér dezelfde opbouw heeft. Hel breekt los en de straten van New York zijn bezaaid met sterke vijanden die op elke vijf meter je staan op te wachten om je neer te halen. Of het nu Sable is of de nieuwe vijand, het is redelijk jammer dat hetzelfde trucje voorbij komt. Een andere aanpak had ik hier gewaardeerd.
Ook zijn een aantal verhaallijnen veel te open geëindigd. Van het hoofdverhaal tot verschillende zijmissies eindigen met een open gevoel die of allemaal in een derde deel zullen terugkomen of in DLC. Iets wat niet goed voelt in zo’n game. Tease één ding, maar maak niet drie of vier van de missielijnen een open einde.
Aan de positievere kant voelen momenten dat je met andere spelers speelt wel weer beter uitgewerkt. Met MJ heb je nu toegang tot een taser van Sable om vijanden uit te schakelen en ook krijg je een moment om als Hailey te spelen. Nu klinkt nog een moment als een niet superheld saai, maar de uitwerking van Hailey is goed gedaan. Zoals je mogelijk al weet is Hailey doof en dat is ook in de gameplay te ervaren. Er is namelijk helemaal geen geluid tijdens haar gameplay. Communicatie gaat via sms of gebaren waarbij cartoon iconen moeten overbrengen wat het gevoel is. Het complete gebrek aan geluid voelde raar maar toepasselijk. Ik had hier wel meer van willen zien ook.
Vernieuwde combat geeft gemengde gevoelens
Gevechten in dit tweede deel zijn een natuurlijke opvolging van hoe het eerder is veranderd vanaf 1 naar Miles Morales. De Spidey Gadgets zijn in aantallen verminderd, je hebt nu maar vier opties en zowel Peter als Miles hebben abilities die je oplaadt om sterke aanvallen te doen. Deze evolueren naarmate de verhaallijn vordert ook met de helden mee. Focus is weer aanwezig met de kleine aanpassing dat je geen gedeeltes van de focus bar meer kan gebruiken om te healen. Alleen volle kunnen je nu nog healen.
De abilities voelen op momenten wel overpowered aan doordat ze flink wat vijanden tegelijk kunnen raken. Hierdoor zijn strategieën die je gaat implementeren anders dan in vorige games en voelt het minder op basis van combo’s gericht. Ik mis de verschillende keuze in gadgets. Het gebrek aan keuze hier maakt dat je minder leuk kunt spelen met de mogelijkheden. Zo zijn er geen stealth gadgets. Wel kun je nu zelf weblines maken waar je over kunt lopen voor takedowns zonder je cover te verliezen. Iets waar ik in verschillende momenten dankbaar gebruik van heb gemaakt.
Een andere vette toevoeging is het samenwerken met andere personages tijdens gevechten. Soms kom je opeend de andere Spider-Man tegen of mogelijk een ander personage die je helpt met je opdracht/gevecht. Wanneer dat gebeurd heb je mooie combo’s waarin de twee personages goed op elkaar ingespeeld zijn om takedowns uit te voeren. Deze animaties zijn enorm goed in elkaar gezet en een goede toevoeging.
Toch wel wat bugs
In mijn 33 uur met het spel is het spel drie keer gecrashed en ben ik een aantal keren door voorwerpen heen geclipt. Met als hoogtepunt het moment dat ik midden in een gebouw terecht kwam. Ik kon echter niet meer uit het gebouw vertrekken. Pas na een nieuwe fast-travel kwam ik vrij. Het is niet zo vaak als in sommige andere games en de verdere performance is ook echt zeer goed. Het is alleen jammer om te zien dat ik dit probleem ook met de vorige games heb gehad en dezelfde bugs nog steeds voorkomen.