Er zijn veel verhalen over het ontvoerd worden door aliens. Wat gebeurt er met zo’n persoon als dat ooit zou gebeuren. In Startenders kun je dat beleven, op een unieke manier die fictie niet eerder heeft aangeraakt.
In Startenders is er een mixup en word jij per ongelijk ontvoerd om onderdeel uit te maken van de Startenders Bartending Academy. Aan deze academie word je gedwongen om op verschillende planeten de gekste cocktails te maken voor de bezoekers van verschillende barren.
Deze klanten komen op je af en door je duim op te steken krijg je het drankje wat ze willen te zien op een scherm. Dit en het daadwerkelijk geven van de drankjes is helaas de enige interactie die je hebt met klanten. Verder staan ze erg stoïcijns naar je te kijken. Zelfs de tevredenheidsindicator is alleen maar een balkje wat leegloopt. Hier had zeker meer mee gedaan mogen worden.
De daadwerkelijke gameplay is redelijk eentonig met. Naast wat minigames en het maken van betere apparaten en je verdiende geld uitgeven is de gameplay loop erg simpel van aard. Na de opname van de bestellingen kun je aan de slag gaan met het mixen van je drankje. Alle ingrediënten en handelingen staan geschreven bij de bestellingen, dus je hoeft niets op de gok te doen. In het begin is het erg simpel, want je hebt nog niet zo veel ingrediënten. Hierdoor is het niet te lastig om alles te vinden, maar naarmate je verder komt in het spel, speel je meer en meer mogelijkheden vrij waardoor de cocktails die je kunt maken meer variëren. Dit houdt het spel redelijk fris. Zeker in combinatie met opties als Free Mix waar je zelf kunt experimenteren.
Aangezien je veel met machines bezig bent en met vloeistoffen had ik wel gehoopt en verwacht dat er gebruik gemaakt zou zijn van PSVR2 specifieke features. Zoals het gebruik van haptics, eye tracking is hier ook zeker niet nodig, maar de haptic feedback had perfect bij de game gepast. Helaas ontbreekt dit volledig.