In Townsmen VR ben jij de baas van een settlement op een onbewoond eiland. Aan jou is het de taak om iedereen te voorzien van taken. Wie gaat er koken, jagen of bouwen? Hoeveel van elke soort persoon heb je nodig? In Townsmen VR ben jij de baas en heeft iedereen maar te luisteren naar wat jij zegt. Simulatiegames als deze zijn nog redelijk uniek in VR, maar hoe goed werkt het?
Wees God
Zoals ik dus al zei laat Townsmen VR je als een soort God over het eiland waken. Onder begeleiding van Sir Clunkalot leer je de basis kennen waarna je erg vrij wordt gelaten in hoe je onderdelen wilt aanpakken. Wat wil je eerst verzorgen op het eiland? Voedsel en water zijn sowieso belangrijk, maar hoe bouw je de gebouwen voor deze onderdelen? Je begint met gelimiteerde resources en kan dan niet zomaar alles bouwen wat je wilt.
Met jouw ‘krachten’ komt ook meteen flink wat verantwoordelijkheid. Je kunt namelijk de bewoners ook oppakken en weer ergens neerzetten. Dus heb je een bouwer nodig aan de andere kant van het eiland? Dan hoef je niet te wachten tot die die kant op loopt uit zichzelf. Je moet alleen wel oppassen waar je ze tilt, want als je ze verkeerd loslaat, bijvoorbeeld boven zee, kunnen ze ook verdrinken.
Eindeloos spelen
Het spel heeft meerdere opties om te spelen. Je kunt het verhaal volgen of in een sandbox zelf aan de slag gaan. Zelf ben ik het verhaal vanaf het begin gaan volgen aangezien ik zonder de tutorial echt niet achter de besturing was gekomen. Hoewel die namelijk relatief simpel is, moet je wel even weten wat alles precies doet zodat je gemakkelijk je settlement kunt besturen. Nadat je het eerste drie levels hebt doorgespeeld heb je eigenlijk alles wel geleerd en kun je doen wat je wilt. Dus ook bijvoorbeeld de sandbox uitproberen.
Het is als je het verhaal blijft volgen leuk om te zien hoe je steeds meer vrijspeelt. Niet alleen qua gebouwen, maar ook wat voor dieren er op de eilanden leven. Verschillende personages willen verschillende soorten vlees/vis dus daar moet je ook weer rekening mee gaan houden. Wanneer de werkers te traag voor je zijn kun je ze ook een handje helpen. Leg alvast materiaal in de nieuwe gebouwen, schud kippen voor snellere eieren en meer.
Ook zul je op meerdere momenten last krijgen van piraten en handelaren die je het leven zuur komen maken. Piraten zullen je aanvallen om de resources te stelen, terwijl handelaren te veel vragen voor belangrijke resources (net als veel echte bedrijven). Om je spullen te beschermen kun je ook op een gegeven moment soldaten recruiteren. Deze personages zijn buiten je inwoners om, dus geen taken gaan verloren door meer verdediging op te zetten.
Het totaalplaatje geeft een verrassende diepgang en de gameplay zelf past prima binnen VR. Het speelt eigenlijk fijner dan een soortgelijk spel op de PC of smartphone. Mits de besturing blijft werken.
Bugs, en niet op het eiland
Insecten, bugs, zijn geen onderdeel van het spel, maar dat heeft deze PSVR2 release helaas niet tegen gehouden. In de uren dat ik met het spel aan de gang ben gegaan heb ik meerdere keren gehad dat er problemen verschenen met de besturing. Zo werkte vaak één van mijn handen (vaak de rechter) niet meer om dingen op te pakken, werkte selecteren vanaf een afstand minder slecht en zulk soort fouten. Nu is besturing met VR wel vaker wat gek omdat de tracking bijvoorbeeld niet alles kan zien, maar de hand bewoog verder wel gewoon zoals het hoorde.
Het is makkelijk om het te resetten door het snel kunnen save en herladen, maar dat maakt het niet minder slecht en irritant als het gebeurt. Ik hoop enorm dat HandyGames hier een patch voor uitbrengt want het haalt best wel de score omlaag. Als dit opgelost wordt is het één van mijn favoriete VR Games.
Grafisch bijzonder gedetailleerd
Hoewel je meestal vanaf boven naar je eiland zal kijken kun je het ook enorm inzoomen waardoor je inwoners opeens een stuk groter worden. Door dit te doen zie je inwoners en gebouwen een stuk gedetailleerder en dat maakt het net weer wat beter. Je kunt ze ook wanneer je zo dicht bij bent oppakken en de reacties beter bekijken. Of je slaat ze omver als je je frustratie wilt uiten.
Qua audio heeft het team ook een goede keuze gemaakt. De hele game is in een soort Middeleeuws thema en de muziek reflecteert dat geweldig en door de Engelse stemmen lijkt het net alsof je onderdeel uit maakt van de beroemde verhalen van King Arthur en zijn ronde tafel.